De nye SMS-tjenestene

Bruken av SMS-tjenester eksploderte med ringelyder og logoer. Men nå kommer de mer profesjonelle tjenestene som også frister de litt eldre mobilbrukerne.

Profesjonelle og nyttige tjenester er stikkordet når "mobil-gamlinger" nå kaster seg ut på SMS-bølgen. Stadig nye tjenester dukker opp i et forsøk på å kapre markedsandeler blant de krevende, og betalingssterke mobilbrukerne.

SMS-tjenestene formidles enten som tekst eller bilder via din mobil. Fra en sentral database kan du enten bestille meldinger enkeltvis, eller abonnere på tjenester. Avhengig av innholdet på tjenestene kan dette være gratis, men oftest tar slike formidlere opp til 10 kroner.

Forenkler hverdagen


- Mens ungdom først og fremst bruker SMS-meldinger for å opprettholde et sosialt liv, bruker voksne dem til praktisk koordinering i hverdagen, sier Richard Ling fra Telenor Forskning og Utvikling.

Hvis du reiser ofte, kan du bestille varsel fra flyselskapet hvis flyet ikke skulle være i rute, eller om det av en eller annen grunn har blitt kansellert.

På samme måte kan du også få en bekreftelse på billetten du bestilte hos reisebyrået, i teateret eller på kinoen. Du kan å få en melding når du har fått en e-mail, eller ønsker du heller å få tilsendt hele mailen.

Er du lei av å stå i kø kan du få oppdaterte trafikkmeldinger hos Radio 1 eller fra Trafikk24.no . Du kan enten abonnere på meldinger på bestemte strekninger du kjører daglig, eller du kan bestille enkeltvis.

Ønsker du å følge aksjene dine kan du fortløpende bli oppdatert via SMS-meldinger, du kan få tilsendt anbefalinger og delta i diskusjoner. På Hegnar kan du få aksjekurser (koster fem kroner pr. stk.), sende gruppemeldinger (1.50. pr mottaker) og få tilsendt påminnelser(1,50). Du kan også få tilsendt nyheter, scoringer og mye annet.

Kinoene har kommet langt

Abonnerer du på tjenestene til Filmweb, kan du få melding om nye filmer, bestille billetter, og sjekke om det er ledige plasser igjen, og når og hvor billetter skal hentes.

Holder kontakten med de ansatte

Bedrifter tar i større grad i bruk SMS-teknologi for å kunne nå ut til sine ansatte på en enkel, effektiv og brukervennlig måte. Påminnelser om møter, agendaer, innkallelser og generell informasjon, er noe av det som bedrifter begynner å sende sine ansatte via SMS. En annen stadig mer populær tjeneste er å få tilsendt informasjon om adresse og telefonnummer.

Logoer og ringelyder fortsatt størst

Fortsatt dominerer de unge SMS-markedet. I følge Telenor Mobil sender ungdom i alderen 15-20 år i snitt 85 meldinger i måneden, mens det tilsvarende tallet for de mellom 36-45 er 10. Det er en klar utvikling mot at bruken blant de eldre øker, men foreløpig er det enkle tjenester fra leverandører som Feed, Biip, Jippii og Sol Mobil som dominerer markedet.

I denne artikkelen viser vi deg hvordan du kan sende gratis SMS-meldinger via internett. Trenger du et telefonnummer viser vi deg hvordan du får dette billigere som tekstmelding. Og i vår mobil-kalkulator finner du det telefon abonnementet som passer deg.

Andre aktuelle artikler fra DinSide:
-Plagsom SMS-reklame
-Spennende varslingstjenester