De hemmelige kvalitetsmerkene

Du er kanskje ikke klar over det, men en rekke billige merkevarer lages av kjente produsenter. DVD-spilleren REC 800C er ett av mange eksempler.

De hemmelige kvalitetsmerkene

  1. Her er merkene

Spilleren har de samme funksjonene som en vanlig DVD-spiller i prisklassen rundt 6000 kroner. Den har imidlertid ikke scart-utgang, kun utgang for S-video-kabler.

Enkelte endringer

Modellen ligner mistenkelig på en av spillerne i Panasonic-sortimentet, nemlig K-520. Vi har ikke funnet noen som selger Panasonic-spilleren i Norge, men i utlandet ligger prisen på om lag 700 amerikanske dollar (5600 kroner). REC-spilleren får du kjøpt hos en av de største elektronikk-kjedene her i landet.

- Dette produktet er ikke blant dem som offisielt produseres av Panasonic. Jeg kjenner derfor ikke til denne REC-modellen, sier Helge Rose, produktsjef i Panasonic Norge.

Rose påstår at disse varene ofte lages etter utgåtte modeller hos for eksempel Panasonic. Produsenten foretar vanligvis kosmetiske og tekniske endringer på produktet. Det mangler gjerne en utgang eller en finesse det originale produktet har, men Rose innrømmer at det ikke har så mye å si for kvaliteten.

- På generelt grunnlag kan man si at kvaliteten ikke forringes av at enkelte finesser fjernes, sier han.

For å tjene mer penger

Med andre ord: Er du ikke blant de absolutte feinschmeckerne, er slike kryss-produserte varer av relativt ukjent merke på glimrende alternativer. Fenomenet er overraskende utbredt både i elektronikk- og hvitevarebransjen.

- Omfanget er relativt stort – så stort at det er langt færre elektronikk-produsenter enn merker på markedet i dag, sier Helge Rose.

Produsentene er samlet i enorme konglomerater, mange av dem i Østen. Giganten Masushita, som eier Panasonic og JVC, er ett eksempel. Kryss-produksjon foregår både mellom og innen de multinasjonale sammenslutningene. Årsakene er flere, men som i andre bransjer koker det ned til én ting: Penger.

- Når selskaper lager varer for andre, får de et større volum på produksjonen. Dermed går produksjonskostnadene for hver vare ned, og selskapet tjener mer penger. En annen ting er at nye og andre merkenavn innen samme selskap gir større markedsandeler. JVC ble i sin tid etablert med nettopp dette som mål, forteller Rose.

Dessuten: Mindre selskaper mangler ofte den nødvendige kompetansen for å lage komplekse elektronikkprodukter. I stedet for å bruke tid og penger på å skaffe seg kompetanse, betaler de i stedet renommerte produsenter som Thomson, Bosch og Panasonic for å lage varene.

Andre bransjer

Informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjens Servicekontor opplyser at fenomenet er vanlig i en rekke bransjer, ikke bare i elektronikkbransjen.

- Faktisk er det i hvitvarebransjen dette er mest utbredt. Tre produsenter i Italia produserer faktisk nesten 500 hvitevaremerker. Denne type produksjon kommer helt klart forbrukerne til gode. Større produksjonsserier gir lavere priser, sier Erik Andersen.

Ved å klikke på linken øverst til høyre i artikkelen kan du se hvilke billige merker som produseres av renommerte selskaper.