De 10 hotteste: Fra raviolimaskin til plasmaskjerm

Vi kunne ha snakket om seilbåter, firmabiler, handsfree-sett eller elektroniske filofaxer. Disse måtte dessverre vike i kampen om å komme med på lista over de hotteste statussymbolene i Norge, år 2000.

De nye statussymbolene

  1. De 10 hotteste: Fra raviolimaskin til plasmaskjerm

1: Kjøkkenet

Tidligere var kjøkkenet en relativt lukket arena, hvor stor sett familien samlet seg. Nå er kjøkkenet i større grad et rom vi viser fram – i tråd med at mat er mer trendy enn noensinne. En hver pappa med respekt for seg selv lager wok-mat på den kostbare gasskomfyren, omgitt av stålblanke pasta- og cappucinomaskiner til flere tusen kroner stykket. Gjestene blar i de glansede kokebøkene mens de venter på maten. Vi er internasjonale gourmeter hele gjengen, ikke sant?

2: Opplevelsesreiser

Statistikkene viser at flere og flere reiser lengre og lengre. Har du ikke besteget minst tre fjelltopper i Bolivia i dag, er du jo helt på jordet. Du bør i hvert fall ha vært på en aldri så liten ryggsekktur i Østen. Det sier seg jo selv. For de litt mer voksne dreier det seg gjerne om vin-turer til Frankrike og golf-ferie i Spania. Det å reise til fjerntliggende steder signaliserer at du er et aktivt og kulturinteressert menneske. Og det skal man være. Og er reisene i tillegg såkalte øko-reiser, da overgår du de fleste.

3: Ekstremsport-aktiviteter

Du bør i det minste ha hoppet i strikk. Et aldri så lite fallskjermhopp skader heller ikke. Ei heller elverafting, paragliding, canyoning, klippeklatring, dykking, ekstremskikjøring eller offroadsykling i stupbratte fjellsider. Med denne typen aktiviteter på merittlista signaliserer du at du er en aktiv person som tør der andre tviler. Du forventer effektivitet, og handler deretter. Adrenalinet skal nemlig bruse i det nye årtusenet, ellers kjeder vi oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De 10 hotteste: Fra raviolimaskin til plasmaskjerm

4: Kabriolét

Bil er det klassiske statussymbolet, og kanskje det mest seiglivede av dem alle. Forenklet kan man si at dyre bilmerker som Mercedes og BMW alltid ser ut til å signalisere status. Det samme gjelder sportsbiler. Men i dag skal de ikke være så lave og stylet at de framstår som harry. Balansegangen er ytterst vanskelig. Kabrioleter ser imidlertid ut til å holde stand. Salget har økt dramatisk på 90-tallet – og eierne vil gjerne gi uttrykk for å være urbane, pengesterke livsnytere. Og røde biler er jo gode biler.

5: WAP-telefon

Den relativt lite utviklede WAP-teknologien vil nok raskt erstattes av noe bedre, men inntil da vil vi stadig se blåskjorter og andre som i fullt alvor fører seriøse diskusjoner om den siste WAP-telefonen fra Nokia. Viktige spørsmål, ikke sant? Og så den fine ringelyden direktøren har på sin telefon. Noen misforstår littegrann og bruker handsfree-settet sitt overalt. For det ser jo så kult ut å gå rundt og snakke ut i løse lufta.

6: Antikviteter

Interessen for gamle ting har økt kraftig de siste årene. Mange raider loft og kjellere for antikke gjenstander, og plasserer dem bramfritt i eget hus. Lure antikvitetshandlere i byene selger slitte speil og utgåtte Kurér-radioer til overpris. Og vi kjøper. For vi er da opptatt av fortida og røttene våre. Selvsagt. Og det skader heller ikke at antikviteter faktisk kan være verdt en god del penger.

De 10 hotteste: Fra raviolimaskin til plasmaskjerm

7: Liten og dyr bærbar PC

Du har vel sett dem? Alvorlige menn i dress som sitter bøyd over en minimal bærbar PC på flyet eller toget? De har viktige jobber, vet du. Og god lønn, siden PCen koster minst 25.000 kroner. De har dessuten så skrekkelig dårlig tid. Og kanskje også noen flotte spill de ellers aldri får spilt? Og så den kabalen, da.

8: Kjendiser


Vi er rare, vi mennesker. Så snart noen har hatt navnet sitt i avisa eller trynet på TV, så er det stas å kjenne dem. Faktisk er det slik en stas at kjendisene sjelden får være i fred. Det å kjenne noen som er kjent, gir så mye status at engelskemennene har uttrykket ”namedropping”. Det betyr at vi, helt tilfeldig og fullstendig uten hensikt, kommer til å nevne at vi kjenner én. Eller to. Og hva med ønsket om å ha hytte ved siden av Aqua-Lene eller Bjørn Dæhlie? Det gir ihvertfall en løs forbindelse: "Min ligger tre hytter bortenfor hytta til Finken".

9: Dyre solbriller

Du kjenner sikkert følelsen: Sliten og trøtt setter du deg i sofaen eller bilen, og det knaser under baken. For femte gang er det solbrillene som må lide. Likevel skal vi ha de aller siste solbrillene til den nette sum av 1.800 kroner. Det er jo ingen stor sum, selv om brillene bare henger der på nesa. Og få kommer egentlig så nær oss at de kan se at brillene er ytterst eksklusive.

10: Hjemmekino

Surround-lyd er ikke lenger nok. Nå skal det være egen kino. Filmen på DVD og lyden ut til fem heftige høyttalere i alle hjørner. Bildene ser vi enten på lerret gjennom en prosjektor til 50.000 kroner eller på en flat plasmaskjerm på veggen. Om et års tid vil prisen på flatskjermene være lavere enn dagens sjokkerende 100.000 kroner. Og da må vi jo bare ha det. For det koster å være kulere enn naboen.