Dårlig netthandel-service

Ny amerikansk undersøkelse viser at internettbutikker støter fra seg mange kunder.

Selv om det føles morsomt og moderne å handle på internett, og enkelte børsnoterte nettbutikker er verdt titalls milliarder kroner, viser en amerikansk undersøkelse at noen nettbutikker i farten helt glemmer å ta med seg helt vanlig kjøpmannskap ut på nettet.

Konsulentselskapet Shelley Taylor har undersøkt 50 internettbutikker i USA, og blant annet funnet ut at det særlig syndes mot å gi brukere med eldre datautstyr mulighet til å handle på nettet.

  • Bare to av 50 butikker hadde "lette" utgaver med lite bilder og grafikk for brukere med langsomme modem.
  • Tolv av butikkene manglet global navigasjon, slik at det var uhyre lett å gå seg bort i butikken.
  • 1/3 av nettbutikkene hadde faktisk ikke noen veiledning for hvordan man kjøpte.
  • Bare 12 prosent tilbød uavhengige produktomtaler eller lenker til slike.
  • Bare åtte prosent av nettbutikkene viste løpende frem innholdet i "handlevognen" uten at du måtte lete deg frem til det.
  • Bare 30 prosent av nettstedene hadde opplysninger om hvor raskt produktene ville være fremme hos kjøper.

En av butikkene opplyste til og med at visse finesser ikke ville virke med mindre brukeren lastet ned og installerte en bestemt nettleser.

Alt i alt har internettbutikker et godt stykke igjen hva gjelder kundeservice, og noen har gjort det vanskelig å bruke dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedproblemet later til å være at datafolk og ikke kremmere fremdeles legger hovedpremissene for hvordan nettsteder skal se ut. Samtidig har nettbutikkene ikke oppfattet at den raskest voksende gruppen på internett er "folk flest": De tradisjonelle internettbrukere var pionerer med temmelig stor teknisk innsikt (ellers kunne de ikke være på nettet). Nå befolkes nettet i økende grad av folk med forkunnskaper som rekker til å slå av og på fjernsynsapparatet med fjernkontrollen. Dette har man hittil ikke tatt nok hensyn til.