CyberCity kryper til korset!

De siste ukene har vi blitt nedrent av e-post fra forbannede kunder hos CyberCity. Stridens kjerne er forskjellen mellom FastPris og Fast oppkobling. Valgte du feil og surfet for mye, ble du nemlig kastet ut!

Er du en ivrig nettsurfer? Da har du sikkert prøvd vår Surfekalkulator, og oppdaget at CyberCity er en av landets billigste Internettleverandører.

Lav pris er likevel ikke alt, og CyberCity har dessverre klart det alle Internettleverandører frykter, de har gjort kundene sine forbannet. Anti-CyberCity nettsider, og krasse innlegg i ulike diskusjonsgrupper sier sitt.

Hovedgrunnen er at CyberCity ikke har vært flinke nok til å ta forbehold når det gjelder sine internettjenester. Ser vi på CyberCitys egenreklame på deres nettsider er det dessverre forståelig at kundene har blitt rasende over måten de har blitt behandlet på. Dagens dedikerte surfere sitter nemlig svært så mange timer på nettet hver eneste dag, og da virker annonsen på nettsidene deres svært så forlokkende:

CyberCity Internet lanserer FastPris i Norge CyberCity Internet går igjen foran, og lanserer FastPris i Norge. Deres kunder kan nå bestille et abonnement, hvor man kan gå på internettet uten å bekymre seg for telefonregningen. Det hele ligger i et månedsabonnement inkludert fri trafikk og minuttforbruk. Ordningen omfatter adgang med en telefonlinje eller en ISDN kanal.

Det er altså CyberCitys tilbud om Fastpris uten begrensning, ingen telefonregning som har vært stridens kjerne.

Da vi var inne på nettsidene på tirsdag stod det imidlertid tydelig at utsendelsen av FastPris abonnenter er satt på hold. Ikke så rart kanskje, med så mange klager. I følge daglig leder Silje Brenna er dette kun midlertidig, inntil nye og klarere retningslinjer for FastPris er på plass.

208 storbrukere har blitt kastet ut

Flittige nettbrukere har altså tegnet Internettabonnement hos CyberCity, i den tro at de kunne surfe så mye de ville. Men slik ble det altså ikke.

Roter du rundt på CyberCitys nettsider finner du etter hvert også de utdypende betingelsene på FastPris uten begrensning, og der ser du at CyberCity skiller mellom produktet "FastPris" og "en fast oppkobling" (Always On).

CyberCity advarer også mot at de vil si opp abonnementet med øyeblikkelig virkning, dersom forbindelsen misbrukes, og det har de altså gjort med 208 personer.

Misbruket består i å være tilkoblet for lenge. CyberCity gir også eksempler på hva de anser som misbruk:

  • Man starter sin ICQ, lar den stå åpen og går fra maskinen.

  • Man lar sitt e-post program hente post ved faste korte tidsintervaller døgnet rundt, f.eks. hvert 5. minutt.

  • Forlater man maskinen og lar den virke som server med vedvarende tilbakekobling på nettet, ses produktet som Always On av CyberCity, og forbindelsen stenges.

Skjulte betingelser?

Flere av våre lesere er av den oppfatning at de ikke ble opplyst om disse betingelsene da de tegnet abonnement hos CyberCity. I følge Cybercitys egne nettsider står det også at eventuelle endringer i betingelser skal bli varslet 30 dager i forveien, både på hjemmesiden og per e-post. I følge våre lesere har heller ikke dette skjedd.

I følge Silje Brenna er ikke dette tilfellet:

- Retningslinjene har vært gjeldende hele tiden, men de har ikke kommet tydelig nok fram, og det tar vi selvkritikk på, sier Brenna.

Få penger igjen!

Silje Brenna henviser videre til de siste dagers uttalelser (i digi.no) fra gründer Klaus Riskjaer Pedersen, der han sier at de absolutt tar kritikken på alvor og beklager at enkelte kunder føler seg dårlig behandlet.

Gründer Pedersen i CyberCity lover altså bot og bedring. Er du en av de 208 personene som har blitt kastet ut, kan du nå få tilbake pengene for den perioden du har vært utestengt.

Syv timers grense?

Flere av våre lesere insisterer på at CyberCity opererer med en syv timers grense. Dette har de fått opplyst av CyberCitys supportavdeling. Sitter du pålogget over syv timer per døgn regnes altså dette som misbruk. Syv timer burde holde for de fleste, men storbrukerne føler altså at de ikke har fått den tjenesten de har betalt for.

Gründer Pedersen har imidlertid presisert at du kan sitte på nettet så lenge de vil, bare du sitter foran maskinen.

Hvordan CyberCity skal kunne klare å håndheve/kontrollere dette, klarer imidlertid ikke vi å forstå. Personlig hadde vi nok forholdt oss til syvtimers grensen...

Hva mener DU?

Vi mener at CyberCitys egenreklame for Fastpris uten begrensning i beste fall er, og har vært, misvisende.

Kortversjonene på deres nettside gir ikke akkkurat inntrykk av at du må passe på hvor mye du surfer: "et månedsabonnement inkludert fri trafikk og minuttforbruk", og videre; "ubegrenset forbruk, ingen telefonregning". En naturlig forståelse av denne ordlyden er jo at du faktisk kan surfe så mye du vil.

Begrensningene burde med andre ord kommet mye klarere fram. Å ikke få varsel før nettilgangen stenges er også en svært streng reaksjon. Heldigvis ser det nå ut til at CyberCity har forstått alvoret i saken, og at de jobber med å forbedre sine rutiner.

Men hva mener DU? Har du erfaringer med CyberCity, enten de nå er positive eller negative, håper vi du deltar i diskusjonsgruppen nedenfor.