Corona kan endre bruken av kontanter

Samtidig sier loven at du skal kunne betale med kontanter.

KONTANTER: Mange virksomheter oppfordrer til å betale med kort under coronapandemien. Samtidig sier hovedregelen at du skal kunne betale med kontanter. Foto: NTB Scanpix
KONTANTER: Mange virksomheter oppfordrer til å betale med kort under coronapandemien. Samtidig sier hovedregelen at du skal kunne betale med kontanter. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Den pågående coronapandemien og en frykt for smitte ved bruk av sedler og mynter, har blant annet ført til at en rekke virksomheter enten ikke tillater kontantbruk, eller oppfordrer om betaling med kort eller Vipps.

Lovverket sier likevel at du skal ha anledning til å betale med kontanter. Samtidig tror Finans Norge at kontantbruken vil gå ytterligere ned som følge av coronasituasjonen.

Dette sier reglene

Jan Digranes, direktør i Finans Norge, sier til Dinside at lovbestemmelsene om kontantplikt i hovedsak gjelder. Samtidig er det ut fra et smittevernhensyn aksept for at man helst ikke skal benytte kontanter, og man oppfordres til å bruke kort, forklarer han.

Den generelle reglene er nemlig, ifølge Justis- og beredskapsdepartementet, at en forbruker har rett til å betale med kontanter hos betalingsmottakeren, slik Finansavtalelovens paragraf 38 slår fat.

- Etter paragraf 2 kan denne bestemmelsen ikke fravikes ved avtale til skade for forbrukeren, skriver departementet i en e-post til DInside.

Denne loven gir heller ikke særskilt hjemmel til å fravike loven av hensyn til å unngå smitte, men betalingsmottakeren har rett til å gi nærmere anvisning om betalingsmåten, dersom dette ikke medfører «vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren».

- Smittevernhensyn vil trolig kunne ha innvirkning på hvor stor ulempe forbrukeren må tåle. Men etter finansavtaleloven skal forbrukeren likevel gis anledning til å betale med kontanter hos betalingsmottakeren, skriver departementet.

Digranes i Finans Norge legger til at det generelt er et diskusjonstema med tanke på lovkravet om hvorvidt en handelskjede er forpliktet til å ta i mot kontanter på alle sine utsalgssteder, eller om det er tilstrekkelig at det kan skje på noen av disse.

Har valgt bort kontanter

Norway Bussekspress er en av virksomhetene som av smittehensyn ikke tillater betaling med kontanter på bussene.

- Vi har valgt å ta bort kontanter som betalingsmiddel i buss av smittevernhensyn både for våre ansatte sjåfører og våre reisende, forteller administrerende direktør Merethe Olsen til Dinside.

Hun sier videre at de opplever stor forståelse for dette tiltaket blant sine reisende, som er positive til at de gjør tiltak for å trygge reiser med kollektivmidler.

- Jeg kjenner ikke til at vi har hatt problematikk til dette tiltaket knyttet til de reisende, legger Olsen til.

Digitalisering gir mindre kontantbruk

Selv om kontantbruken i Norge allerede før coronapandemien var svært lav sammenlignet med andre land, tror Finans Norge at digitaliseringen som har skutt fart på grunn av coronasituasjonen, også kan påvirke bruken av kontanter i ettertid.

- Tall fra Norges Bank viser at bare 8-9 prosent av betalinger på utsalgssteder våren 2019 i Norge ble gjort med kontanter. Sentralbanken har ikke tall som er lavere enn dette fra noe land, forteller Jan Digranes i Finans Norge.

Han sier at til sammenlikning ligger nivået i Tyskland på cirka 70 prosent.

- Epidemien har medvirket til at digitaliseringen i samfunnet har skutt ytterligere fart. Det gjelder åpenbart også bruken av ulike elektroniske betalingsløsninger. Hvis man i denne perioden har blitt vant til eller har lært seg å bruke digitale løsninger, antar vi at terskelen vil være nokså høy før man går tilbake til kontanter, tror Digranes.

Kontanter som beredskap

Lav kontantbruk til tross, så må bankene gi pulbikum tilgang på kontanter.

- Det er viktig å understreke at bankene er bevisste den plikten de har til å sørge for at publikum har tilgang på kontanter i det omfang de måtte ønske, påpeker Digranes.

Han legger til at det er grupper i befolkningen som av ulike årsaker ikke kan, vil eller ønsker å benytte elektroniske betalingstjenester.

- Dette har myndighetene understreket klart de senere årene, og bankene har brukt betydelige ressurser på å sørge for at tilbudet av kontanttjenester imøtekommer krav og forventninger – både i ordinære sammenhenger og beredskapssammenheng, forteller Digranes.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!