NY BETALINGSLØSNING: Hos Coop Obs kan du nå skanne varene selv med mobilen når du handler. Reporter: Elisabeth Dalseg. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Digitalisering av matbutikker:

Coop Obs! med mobilskanning

Nå kan du både skanne og betale for varene med mobilen.

Publisert
Sist oppdatert

De siste åra har butikkene rullet ut flere løsninger som skal gjøre det enklere å handle. Flere kjeder har selvbetjeningskasser, løsninger for mobilbetaling, det er mulig å få digitale kvitteringer - og på Coop Obs! har de hatt en egen løsning for selvskanning av varer, ShopExpress, i flere år.

Denne uka ruller Coop hypermarkedkjede Obs! ut selvskanning av varer med mobilen. Vi har testet, og resultatet kan du se i videoen over.

- ShopExpress sin scan-og-betal-løsning har vært svært populært blant kundene våre, spesielt stamkundene, sier Lars Tendal, kjededirektør i Obs, til Dagbladet.

Det er denne løsningen som nå er integrert i mobilen, i en egen app.

MOBILSKANNING: Mer enn halvparten av omsetningen vil komme fra selvskanning om få år, tror Lars Tendal i Coop Obs! Foto: Elisabeth Dalseg
MOBILSKANNING: Mer enn halvparten av omsetningen vil komme fra selvskanning om få år, tror Lars Tendal i Coop Obs! Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

I dag benytter mer enn halvparten av kundene deres seg av ShopExpress sine skannere, og 30 prosent av omsetningen er via skann-og-betal-løsningene. På de varehusene med høyest andel er den på 50 prosent av omsetningen. Kjeden regner med den nasjonale andelen vil øke til over 50 prosent innen få år.

Slik virker det

Selve prosessen er enkel. Du må være registrert Coop-medlem. I forkant av besøket må du ha lastet ned Coops medlemapp og lagt inn kort for mobilbetaling. Du må også laste ned ShopExpress-appen.

Når du kommer til butikken går du bort i ShopExpress-området og åpner appen. Trykk på «Begynn å handle» og skann koden på skiltet for butikk-ID for å komme i gang.

Så kan du begynne å handle. Om du ikke har med deg eget handlenett, ligger poser og nett rett innenfor inngangen. Om du velger papirpose eller handlenett, er det smart å skanne disse med én gang, så slipper du å løfte på dem i kassa. Plastposene kan du betale for i kassa.

<strong>SKANN SELV:</strong> Med den nye appen kan du skanne varene mens du er i butikken. Foto: Ingebjørg Iversen
SKANN SELV: Med den nye appen kan du skanne varene mens du er i butikken. Foto: Ingebjørg Iversen Vis mer

Når du finner varene du vil ha, skanner du dem med appen, og så er det bare å legge dem rett i handleposen.

Vektvarer, som frukt og grønt, veier du på en egen vekt i frukt- og grøntavdelingen, og får en etikett med en kode du kan skanne som de andre varene.

Når du er ferdig å handle, går du til selvbetjeningskassene. Her skanner du koden for å avslutte handleturen.

Skal du handle automatvarer, velger du dette på kassa, og så avslutter du handelen ved å skanne medlemsappen, og betale med Coop Pay (Coops mobilbetalingsløsning) eller ordinært bankkort.

Dersom du har handlet noe som krever aldersgodkjenning, blir betjeningen tilkalt for godkjenning.

<strong>ENKLERE HANDLETUR:</strong> - Vi skal gjøre det så lett, enkelt og tilgjengelig som mulig, sier Gøril Joys Johnsen. Foto: Elisabeth Dalseg
ENKLERE HANDLETUR: - Vi skal gjøre det så lett, enkelt og tilgjengelig som mulig, sier Gøril Joys Johnsen. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer

Til slutt får du kvittering som du bruker for å åpne porten - og du kan forlate butikken.

I dag må du ha to apper for å gjennomføre butikkrunden: ShopXpress og Coop Medlem, men på sikt skal disse integreres, forteller Gøril Joys Johnsen, viseadministrerende direktør i Coop Norge, og leder av avdelingen for sømløse kundeopplevelser.

Hvor veien går videre, er ikke helt avgjort - men Coop jobber kontinuerlig for å forbedre og forenkle handleopplevelsene. I første omgang er målet at alle Coops butikker skal kunne tilby skann-og-betal med mobil om ikke lenge.

Dette gjør konkurrentene

NorgesGruppen har åpnet for kontaktløs betaling i alle butikkene sine, og jobber med løsninger for betaling med mobiltelefon.

NorgesGruppen eier Aera Payment & Identification, selskapet som blant annet utvikler betalingsplatformer, sammen med Coop.

- Vårt mål er at kundene skal kunne betale med den løsningen de måtte ønske, at våre butikker skal akseptere alle type betalingsløsninger, sier Ingrid Solberg Gundersen, kommunikasjons- og samfunnskontakt i NorgesGruppen.

Flere av selskapets butikker har selvbetjeningskasser, spesielt i Meny-kjeden.

Rema 1000 var først ute i Norge med mobilbetaling i sine butikker gjennom MobilePay. De har kun et fåtall butikker med selvbetjening i dag.

Skal ikke berøre bemanning

Et spørsmål vi stadig får er hva disse smarte løsningene gjør med bemanningen, sier Tendal.

Han framholder at antallet ansatte ikke berøres av de smarte nye løsningene, men at arbeidsoppgavene vil bli noe annerledes.

- De som jobber i butikken vil få enda mer tid til å skape en bedre handleopplevelse, sier han.

Coop åpnet sin første butikk uten bemanning i kassene på Steen & Strøm for knappe to år siden.

Ifølge Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, er det like mange ansatte i butikken som før, men de ansatte har fått litt andre arbeidsoppgaver.

- Dette er en typisk lunsjbutikk med mange kunder som småhandler, og ved å flytte ansatte fra kasse og ut i butikken klarer vi å holde varetrykket og påfylling av varer, som salatbaren, bedre enn før.

- For de aller fleste Extra-butikkene med selvbetjeningskasser er også bemanningen lik, men noen av de største butikkene har kunnet spare inn noen timer i uka, maks 1,5 time om dagen. Det går ikke ut over antall stillinger, men noen ekstrahjelper vil kunne oppleve å få kuttet antall timer, forteller Kristiansen

- Det er vanskelig å si om dette alene skyldes selvbetjente kasser. Vi jobber kontinuerlig med å effektivisere butikkene for å kutte kostnader, og da er det å spare inn timer ett av områdene.

- Den nye teknologien innføres først og fremst for å gi kundene bedre service og en effektiv handleopplevelse, ikke kutte antall ansatte, presiserer han.

Opprettholde distriktsbutikker

Tendal tror også de nye digitale løsningene på sikt vil være viktig for å kunne opprettholde distriktsbutikkene.

- Med de nye løsningene må man ikke sitte i kassen hele tiden, men kan bruke tiden på å fylle på varer, eller hjelpe i butikk.

- De digitale løsningene blir stadig enklere, og selv om det er en overvekt av «noe yngre» brukere i dag, er den eldste som benytter seg av mobilbetaling 93, forteller Joys Johansen.

Tilbakemeldingene på dagens ShopExpress-løsning går i hovedsak ut på at handleturen går raskere unna.

- Det er også lettere å få kontroll på hvor mye man handler for. Rabattene vises direkte i appen, og om man ser at man har handler for mer enn man ønsker, kan man skanne varene ut.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer