BLIR BORTE: Coca-Cola zero sugar blir borte fra butikkhyllene. Erstatteren er mye mer lik sin sukkerholdige storebror, i hvert fall utseendemessig. Foto: Coca-Cola
BLIR BORTE: Coca-Cola zero sugar blir borte fra butikkhyllene. Erstatteren er mye mer lik sin sukkerholdige storebror, i hvert fall utseendemessig. Foto: Coca-ColaVis mer

Erstattes av Coca-Cola uten sukker

Coca-Cola zero sugar forsvinner

Blir erstattet av Coca-Cola uten sukker, med rød etikett som på sin sukkerholdige storebror.

Selskapet omtaler den annonserte endringen som en av sine største merkevaregrep noensinne, når de nå fjerner «Coca-Cola zero sugar» og erstatter den med «Coca-Cola uten sukker».

Og erstatningen er mye mer lik den vanlige brusen - i hvert fall flaska. Kun den svarte korken og en smal tynn svart stripe på etiketten, skiller den nye flaska fra standard Coca-Cola-flasker. De gamle zero-flaskene hadde sort etikett.

NESTEN SOM ORIGINALEN: Slik ser den nye plasflasken ut. Bokser og glassflasker byttes ut senere. Foto: Bjørn Eirik Loftås
NESTEN SOM ORIGINALEN: Slik ser den nye plasflasken ut. Bokser og glassflasker byttes ut senere. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Innholdsmessig er den derimot helt uforandret. Den nye uten sukker smaker derfor helt likt som zero sugar.

- Skal være rød

I en pressemelding fra selskapet kommer det fram at dette er et grep som tas for at det ikke skal være noen tvil om at Coca-Cola med sukker er samme merkevaren som den sukkerfrie varianten.

– Den røde fargen er blant våre aller viktigste kjennetegn, og denne endringen vil bidra til å styrke synligheten for Coca-Cola som merkevare, sier norgessjefen i Coca-Cola, Karen Hauffman.

Norge blant de første

Norge er et av det første landene i verden der denne endringen gjøres. Det skyldes ifølge Hauffman at nordmenn er spesielt interessert i sukkerfri brus. Ferske tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at 51 prosent av all brus som selges i Norge, er sukkerfri.

- Handler denne endringen om at dere ønsker å bli større en Pepsi på sukkerfri brus i Norge?

Artikkelen fortsetter under annonsen

TROR PÅ STYRKET MERKEVARE: Kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg. Foto: Coca-Cola Norge.
TROR PÅ STYRKET MERKEVARE: Kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg. Foto: Coca-Cola Norge. Vis mer

- Coca-Cola er større enn Pepsi i Norge, men vi fokuserer først og fremst på oss selv. Zero har vært og er en kjempesuksess her til lands, og vi har tro på at merkevaren Coca-Cola vil bli ytterligere styrket med denne endringen, sier kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg i Coca-Cola Norge, til Dinside.

- Er dere ikke redde for at flaskene er så like at folk tar feil når de skal handle?

- Nei, takket være den svarte korken og stripen på etiketten, er det fortsatt lett å se forskjell på flaskene. Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på endringene, sier hun.

- Men om noen likevel skulle ta feil, hvor stor er sjansene for at vedkommende vil merke forskjell i smaken?

- Vi endret på zero-oppskriften for halvannet år siden, og smakstester viser at den sukkerfrie varianten ligger svært tett opp til den med sukker.

Ligger det litt i kortene at brusen på sikt bare blir sukkerfri?

- Nei, folk har ulike behov, og vårt ønske er at den sukkerfrie varianten skal være et alternativ til den med sukker, også i framtida,

- Hva med alternativene life og light, vil de videreføres?

- Coca-Cola life er allerede borte fra norske butikker, men light vil være tilgjengelig også videre. Dette er et produkt som skiller seg fra sukkerholdig Coca-Cola og Coca-Cola uten sukker, med en mye lettere colasmak, avslutter Vinther Talberg.

Allerede i butikk

De nye flaskene kom på plass i en del butikker i slutten av forrige uke. I første omgang vil det kun være plastflaskene som endres. Bokser vil endres i løpet av høsten, mens glassflasker kommer noe seinere, får vi opplyst fra Coca-Cola Norge.