Erstattes av Coca-Cola uten sukker

Coca-Cola zero sugar forsvinner

Blir erstattet av Coca-Cola uten sukker, med rød etikett som på sin sukkerholdige storebror.

BLIR BORTE: Coca-Cola zero sugar blir borte fra butikkhyllene. Erstatteren er mye mer lik sin sukkerholdige storebror, i hvert fall utseendemessig. Foto: Coca-Cola
BLIR BORTE: Coca-Cola zero sugar blir borte fra butikkhyllene. Erstatteren er mye mer lik sin sukkerholdige storebror, i hvert fall utseendemessig. Foto: Coca-Cola Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selskapet omtaler den annonserte endringen som en av sine største merkevaregrep noensinne, når de nå fjerner «Coca-Cola zero sugar» og erstatter den med «Coca-Cola uten sukker».

Og erstatningen er mye mer lik den vanlige brusen - i hvert fall flaska. Kun den svarte korken og en smal tynn svart stripe på etiketten, skiller den nye flaska fra standard Coca-Cola-flasker. De gamle zero-flaskene hadde sort etikett.

NESTEN SOM ORIGINALEN: Slik ser den nye plasflasken ut. Bokser og glassflasker byttes ut senere. Foto: Bjørn Eirik Loftås
NESTEN SOM ORIGINALEN: Slik ser den nye plasflasken ut. Bokser og glassflasker byttes ut senere. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Innholdsmessig er den derimot helt uforandret. Den nye uten sukker smaker derfor helt likt som zero sugar.

- Skal være rød

I en pressemelding fra selskapet kommer det fram at dette er et grep som tas for at det ikke skal være noen tvil om at Coca-Cola med sukker er samme merkevaren som den sukkerfrie varianten.

– Den røde fargen er blant våre aller viktigste kjennetegn, og denne endringen vil bidra til å styrke synligheten for Coca-Cola som merkevare, sier norgessjefen i Coca-Cola, Karen Hauffman.

Norge blant de første

Norge er et av det første landene i verden der denne endringen gjøres. Det skyldes ifølge Hauffman at nordmenn er spesielt interessert i sukkerfri brus. Ferske tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at 51 prosent av all brus som selges i Norge, er sukkerfri.

- Handler denne endringen om at dere ønsker å bli større en Pepsi på sukkerfri brus i Norge?

TROR PÅ STYRKET MERKEVARE: Kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg. Foto: Coca-Cola Norge.
TROR PÅ STYRKET MERKEVARE: Kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg. Foto: Coca-Cola Norge. Vis mer

- Coca-Cola er større enn Pepsi i Norge, men vi fokuserer først og fremst på oss selv. Zero har vært og er en kjempesuksess her til lands, og vi har tro på at merkevaren Coca-Cola vil bli ytterligere styrket med denne endringen, sier kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg i Coca-Cola Norge, til Dinside.

- Er dere ikke redde for at flaskene er så like at folk tar feil når de skal handle?

- Nei, takket være den svarte korken og stripen på etiketten, er det fortsatt lett å se forskjell på flaskene. Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på endringene, sier hun.

- Men om noen likevel skulle ta feil, hvor stor er sjansene for at vedkommende vil merke forskjell i smaken?

- Vi endret på zero-oppskriften for halvannet år siden, og smakstester viser at den sukkerfrie varianten ligger svært tett opp til den med sukker.

Ligger det litt i kortene at brusen på sikt bare blir sukkerfri?

- Nei, folk har ulike behov, og vårt ønske er at den sukkerfrie varianten skal være et alternativ til den med sukker, også i framtida,

- Hva med alternativene life og light, vil de videreføres?

- Coca-Cola life er allerede borte fra norske butikker, men light vil være tilgjengelig også videre. Dette er et produkt som skiller seg fra sukkerholdig Coca-Cola og Coca-Cola uten sukker, med en mye lettere colasmak, avslutter Vinther Talberg.

Allerede i butikk

De nye flaskene kom på plass i en del butikker i slutten av forrige uke. I første omgang vil det kun være plastflaskene som endres. Bokser vil endres i løpet av høsten, mens glassflasker kommer noe seinere, får vi opplyst fra Coca-Cola Norge.