FEIL PRIS: CDON.com solgte et skjermkort med 40 prosent rabatt, når det egentlig skulle selges til full pris. Nettbutikken nektet å levere varen, men etter å ha tatt saken videre til både Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget, får kundene nå varen til feil pris. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FEIL PRIS: CDON.com solgte et skjermkort med 40 prosent rabatt, når det egentlig skulle selges til full pris. Nettbutikken nektet å levere varen, men etter å ha tatt saken videre til både Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget, får kundene nå varen til feil pris. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Nettbutikk tapte, kundene fikk kjøpt varer til feil pris

CDON nektet å levere, slik vant kundene

Ga 40 prosent rabatt ved et uhell. Her er historien om kundene som aldri ga seg, og loven som sikret dem seier – nesten ett år senere.

I fjor sommer la nettbutikken CDON.com ut et Gigabyte GeForce GTX 1070-skjermkort til 2.839 kroner. En «boble» viste at varen var nedsatt 40 prosent – fra 4.731 kroner.

STRIDENS KJERNE: Her er Gigabyte sitt GTX 1070-skjermkort, som kundene ville ha levert til prisen CDON oppga. Etter nesten ett år, fikk kundene gjennom viljen sin. Foto: Gigabyte Vis mer

Da dette var en svært god pris for en splitter ny PC-komponent, tok det ikke lang tid før tilbudet spredte seg. Blant annet gjennom forumene på Diskusjon.no.

«Kanskje jeg burde kjøpe to, faktisk? Er vel ingen sak å kvitte seg med disse for 3.500 uansett» skrev en, før andre begynte å bli mistenksomme.

«Det er nok heller en feilprising, og avbestillingsmailene fra CDON er nok rett rundt hjørnet» skrev en av skeptikerne.

Han fikk rett: CDON nektet å levere, da tilbudet var en teknisk feil.

Men nå må nettbutikken levere varene til avtalt pris likevel, etter at kundene vant en ett år lang krangel.

«Veldig feilaktig»

I e-posten som ble sendt ut til kundene dagen etter, som Dinside har fått en kopi av, skriver CDON blant annet:

«Kjære kunde. Din ordre på Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX (...) er dessverre blitt makulert på grunn av veldig feilaktig prissetting.»

Videre siterer de nettbutikkens vilkår:

«Selgeren skal ikke ha noe ansvar hvis produkter er utsolgt, heller ikke for bilde- eller typografifeil på Nettstedet, for eksempel (...) unøyaktige priser og prisjusteringer.»

Men CDON kan ikke fraskrive seg norsk lov, noe de senere skulle få erfare.

BEKREFTET BESTILLINGEN: CDON.com bekreftet at kundene hadde fått bestilt skjermkortet. «Gratulerer med et bra kjøp!» skrev nettbutikken, som senere nektet å levere. Foto: Tipser Vis mer

Til Forbrukerrådet og klageutvalg

Kundene gir seg ikke.

I ett av tilfellene tilbyr butikken 100 kroner avslag på det neste kjøpet. Dette er ikke godt nok, og saken går videre til Forbrukerrådet.

Diskusjon.no kan man lese hvordan CDON så tilbyr kundene 25 prosent avslag på skjermkortet, som en minnelig løsning. Noen skriver at de ikke orker å krangle mer, og godtar tilbudet. Andre vil ta saken enda lenger og går til Forbrukerklageutvalget (FKU), som kan komme med bindende vedtak i slike krangler.

Fem kunder har nå fått medhold, nesten ett år etter kjøpet, og skjermkortene skal leveres – til avtalt, feil pris.

Derfor vant kundene

Her er en kort oppsummering av de seks FKU-vedtakene, som stort sett er identiske:

  • CDON viser til at produktet er myntet på folk som vet hva de driver med, og som burde vite at skjermkortet var urealistisk lavt priset. De viser også til forumene, hvor det ble spekulert i om prisen kunne være feil.
  • Kundene viser til at varen var merket med 40 prosent rabatt, at CDON stadig gir rabatter i denne størrelsesordenen og at de dermed handlet i god tro.
  • FKU påpeker at CDON sine vilkår om feilprising ikke har noe å si for saken. Vilkår kan ikke gi kunder svakere rettigheter enn norsk lov gir dem.
  • Norsk lov, i dette tilfellet avtaleloven, sier at en avtale bare kan ses bort fra om den inneholder feil så åpenbare at motparten burde innsett dem. Spørsmålet i slike saker er derfor om kunden burde ha forstått at prisen var feil.
  • FKU mener at prisen og rabatten ikke var så unormale at kundene burde innsett noen feil. Butikken er derfor bundet av avtalen, som inngås når kunder bestiller en vare og får bekreftet kjøpet. Utvalget krever at CDON leverer skjermkortene til avtalt pris innen 30 dager.

- Vi følger avgjørelsen fra Forbrukerklageutvalget. Utover det har vi ingen kommentarer, sier kommunikasjonssjef Niclas Lilja i Qliro Group, som driver CDON, til Dinside.