C-vitamin forebygger forkjølelse

Nå er forkjølelsessesongen her, og da er det viktig å få i seg nok C-vitaminer. Forskning viser at høye doser C-vitamin både forebygger og lindrer forkjølelse og influensa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

C-vitamin forebygger forkjølelse
Nå er forkjølelsessesongen her, og da er det viktig å få i seg nok C-vitaminer. Forskning viser at høye doser C-vitamin både forebygger og lindrer forkjølelse og influensa.

En stor vitenskapelig undersøkelse fra USA viser at høye doser med C-vitamin både forebygger og lindrer alle symptomer på forkjølelse og influensa raskt og effektivt.

En undersøkelse fra 1999 viser at alle symptomer på forkjølelse og influensa falt med hele 85% hos de som fikk høye doser med C-vitamin før og etter at forkjølelsessymptomene meldte seg, sammenlignet med kontrollgruppen.

Totalt ble 715 studenter i USA undersøkt. De som var med i testgruppen med symptomer på forkjølelse eller influensa fikk 1000 mg C-vitamin hver time i totalt 6 timer, deretter fikk de 1000 mg C-vitamin 3 ganger daglig.

Personene i testgruppen som ikke hadde symptomer på forkjølelse og influensa fikk også 1000 mg C-vitamin 3 ganger daglig. Disse ble så sammenlignet med en stor kontrollgruppe som kun fikk smertestillende og slimløsende midler.

Konklusjonen på undersøkelsen var at store doser med C-vitamin gitt flere ganger daglig forebygger forkjølelse og influensa, og de som allerede hadde utviklet symptomer fikk en betydelig reduksjon av sine plager.

Slik forebygger du forkjølelse og influensa:
* Har du barn i barnehage eller skole, er over 65 år eller har kroniske lidelser i lunger eller luftveiene, kan det være fornuftig å forebygge forkjølelse og influensa med store doser C-vitamin.
* I følge undersøkelsen fra USA, vil 1000 mg C-vitaminer tre ganger daglig være nok for de fleste til å forebygge en forkjølelse.
* Innta 1000 mg sammen med frokost, middag og før sengetid. For de som har vanskeligheter med å innta dette i tablettform, finnes det gode C-vitaminer i pulverform.

Slik kan du lindre forkjølelse og influensa:
* Straks symptomene på forkjølelse og influensa melder seg kan du innta 1000 mg C-vitamin en gang i timen i 6 timer.
* Deretter fortsetter du med 1000 mg C-vitamin til frokost, middag og før sengetid til symptomene er borte.
* Helsekostforretninger kan hjelpe deg med å finne et egnet C-vitaminprodukt som magen kan tolerere i slike doseringer.

Fakta om influensa og forkjølelse:
* Personer over 65 år, samt voksne og barn med forskjellige lidelser i luftveiene som astma, emfysem, kronisk bronkitt og andre kroniske lidelser har høyest risiko for komplikasjoner i forbindelse med forkjølelse og influensa.
* Barn har to til tre ganger større risiko for å få influensa enn voksne, og barn sprer oftere virus til andre.
* Familier med barn i barnehage eller skole er mer utsatt enn andre familier.
* Barn har i gjennomsnitt 6-8 forkjølelser i året. I familier med barn i barnehage eller skole, kan dette øke til hele 12 ganger i året.
* Voksne har i gjennomsnitt 2-4 forkjølelser i året.
* Kvinner i alderen 20 - 30 år er mer utsatt enn menn, mest sannsynlig fordi de er oftere i nærkontakt med barn.
* Mer enn 200 forskjellige virus er kjent for å gi symptomer på forkjølelse.

Mozon.no, 06.11.2003