Syv uker etter at vi bestilte ny teleleverandør er hjemmetelefonen "død"
Syv uker etter at vi bestilte ny teleleverandør er hjemmetelefonen "død"Vis mer

Bytte ut Telenor? Pass på, telefonen din kan "dø"

Det er ikke "bare bare" å bytte fasttelefoni-leverandør. Det fikk vi erfare. Åtte uker etter at vi inngikk avtale med CoShopper og Telegate om skifte av teleleverandør fra Telenor Privat, til Tele 1 Europe, er vår private hjemmetelefon "død". Det har den vært i fire uker.

Det er "krig der ute": Krig om telekunder. Etter at Telenors monopol falt er det mange leverandører som sloss om å levere deg tellerskritt. Men å bytte leverandør går ikke alltid knirkefritt.

DinSides medarbeider ønsket tidligere i høst å minimere fasttelefoniutgiftene. Da internettselskapet CoShopper lanserte et tilbud som går ut på at abonnenten til enhver tid blir koblet opp mot den billigste leverandøren, hoppet vi på. Etter litt over syv uker har ikke mye skjedd.

November 99

9. november 1999 bekreftet CoShopper at selskapet hadde mottatt min påmelding. Jeg ble lovet smertefri og automatisk overgang til den enhver tid billigste fasttelefonileverandøren i det norske markedet.

Fredag 12. november mottok jeg epost fra CoShoppers samarbeidspartner Telegate, som bekreftet innmeldingen. Det het videre at jeg i løpet av få dager ville være tilknyttet min nye teleleverandør. Næremere informasjon skulle jeg få tilsendt i posten.

Frem til 15. desember skjedde ingenting. Jeg ringte som vanlig - med Telenor Privat som leverandør. Men ut på kvelden "døde" vår hjemmetelefon. Vi prøvde å ringe både venner og familie, men ble bare møtt med den automatiske telefonbeskjeden: "You are not a registered Tele 1 customer. Please contact your teleprovider".

Mobilen reddet julen

Jeg prøvde å ringe Telenors servicenummer 140. Fikk imidlertid følelsen av at damen i andre enden ikke ville ha noe med meg å gjøre - etterhvert som det gikk frem at jeg ønsket å bytte ut Telenor. Her var det ikke noen hjelp å få - tydeligvis.

Med mobilabonnement i bakhånd og en internettoppkobling som fungerte som vanlig, gikk det greit å komme seg gjennom siste halvdel av desember uten fasttelefon.

Nytt år og fremdeles uten hjemmetelefon

Håpet om at CoShopper, Telegate eller Tele1 har rutiner som sørger for at kundene får det de har bestilt, brast imidlertid da hjemmetelefonen mandag 3. januar var like død som før.

På jobb igjen etter juleferien ønsket jeg å finne ut av saken. Og svaret på mysteriet om "den døde telefon" får du i morgen.