Bytt de kjipe julegavene!

Du trenger ikke å fortvile selv om din omgangskrets har overgått seg selv i smakløse julegaver. Julegavene kan nemlig byttes, men for å være på den sikre siden bør du følge våre råd.

Det er stas å få julegaver, men av og til får du gaver du har fra før av, eller noe som absolutt ikke passer inn i dine omgivelser. Da er tiden inne til å bytte!

Mange tror at det er Kjøpsloven som gir deg rett til å bytte den stygge pyntegjenstanden du fikk av svigermor til jul. Det er imidlertid feil. Din bytterett er faktisk et resultat av den praksis som har utviklet seg mellom kundene og butikkene. I praksis får du derfor også byttet varer i de butikkene som ellers pleier å si nei til bytting.

De enkleste produktene å bytte er vanligvis de "typiske" gaveartiklene som klær, bøker, smykker, sølvtøy, leker og CD'er.

I juridisk språkdrakt kalles denne bytteretten for en sedvane, men det har jo strengt tatt lite å si. For deg er det viktigste at du faktisk får byttet de gavene du ikke trenger, eller som ikke faller i smak.

Bytt så fort som mulig!

Pass på at du bytter innen "rimelig tid". Mange store forretningsregler har etablert egne regler med 8, 10 eller 14 dagers bytterett hele året, men de strekker seg normalt lenger når det gjelder julegaver. Vi anbefaler likevel at du bytter dine julegaver i romjulen.

Husk at varene skal byttes i den butikken de er kjøpt. Det kan hende at butikken ber deg om å sannsynliggjøre at du har kommet til riktig sted.

Trenger du kvittering?


Nei, de færreste av oss legger med kvitteringen når vi gir bort julegaven. Byttingen vil imidlertid kunne gå langt enklere dersom strekkoden (uten prisen) fremdeles er på gaven. Et annet godt tips for kjøperen er at han ber butikken om å legge ved et byttebevis. Det er en nyttig bekreftelse på hvor varen er kjøpt, og at det er inngått avtale om bytte.

Utgangspunktet er at butikken bare kan forlange kvittering dersom de på forhånd har gjort oppmerksom på at de krever det. For at du som kjøper skal være sikret at gavemottageren ikke får problemer, kan det likevel lønne seg å ta vare på kvitteringen.

Pass på den gaven du skal bytte er ubrukt og uskadet. Det er viktig å skille ordningene med bytte av feilfrie varer fra de klare rettighetene Kjøpsloven gir deg hvis det viser seg at det er feil eller mangler ved et produkt. Poenget er at butikken problemfritt skal kunne legge varen ut til nytt salg. At varen er pakket ut, kan derfor være nok til butikken nekter å bytte, hvis det har gjort at emballasjen er skadet.

Husk at stadig flere varer leveres i "sveiset" plastemballasje. Er du usikker på om du vil beholde en vare som er pakket slik, bør du kontakte forretningen før plastemballasjen brytes.

Kan butikken begrense din bytterett?

Ja det har butikken lov til. De kan for eksempel med full rett si at "utsalgsvarer ikke byttes". Slike unntak fra "bytte-sedvanen" bør imidlertid være godt synlig i butikken.

Enkelte varer bør av hygieniske grunner ikke selges på nytt, og kan derfor ikke byttes. Typiske eksempler er undertøy og badetøy, hvis de ikke er solgt i forseglet forpakning, og denne fremdeles er intakt.

Kan du be om penger?

Bytteretten gir deg ikke rett til å kreve å få pengene tilbake, så lenge det dreier seg om en feilfri vare. Du har valget mellom å ta ut en vare som forretningen har, eller eventuelt motta en tilgodelapp. Velger du tilgodelapp, må du huske på at de aller fleste tilgodelapper er tidsbegrensede. Pass derfor på at du innfrir tilgodelappen innen den angitte fristen, ellers taper du retten til å utnytte dens verdi.

Romjulssalget og byttepris

I romjula er det vanligvis store prisnedslag, og mange er usikre på hva de da kan kreve. Den genseren som ble kjøpt til 500 kroner, koster nå plutselig ikke mer enn 250 kroner. Hva har du egentlig krav på?

Bytteretten er i realiteten ment å gi deg rett til å bytte vare mot vare. Det innebærer at du ikke kan kreve å innlevere en vare og få to tilbake. I utgangspunktet må du derfor akseptere å få en vare i bytte, til den salgsprisen din gave har på byttetidspunktet.

Vær imidlertid klar over at praksisen kan variere fra butikk til butikk, er du heldig kan du altså oppleve å få to gensere i stedet for en! Enkelte butikker velger også å gi deg en tilgodelapp på full verdi, men da har de normalt satt som betingelse at tilgodelappen ikke brukes før etter at salget er over.

Angrefrist?

Er din julegave kjøpt på Internett, postordre, eller ved dørsalg og telefonsalg har du i tillegg angrefrist. Angrefristloven gjelder imidlertid ikke ved kjøp i vanlige butikker, bare i de situasjonene som nevnt ovenfor, der selgeren tar initiativet.

Når du mottar en gave som er kjøpt via et slikt "postordresalg", skal det følge med et angrefristskjema, der du må du melde fra til selgeren innen ti dager.

Har selgeren glemt å sende med et slikt angrefristskjema, utvides imidlertid returretten til hele tre måneder!

Bruker du din rett etter angrefristloven, må du imidlertid betale returportoen selv.