LOMPER: Morten Berland er tobarnsfar og skal storhandle for uka, og på handlelista står blant annet potetkaker. Men, på butikken er det mange ulike varianter med hver sin egen pris. Det er ikke så lett å finne ut hvilken prisbrikke som hører til hvilken pakke, synes han. Det er heller ikke så lett å finne ut av hvilket produkt som er det billigste. Foto: Eilin Lindvoll.
LOMPER: Morten Berland er tobarnsfar og skal storhandle for uka, og på handlelista står blant annet potetkaker. Men, på butikken er det mange ulike varianter med hver sin egen pris. Det er ikke så lett å finne ut hvilken prisbrikke som hører til hvilken pakke, synes han. Det er heller ikke så lett å finne ut av hvilket produkt som er det billigste. Foto: Eilin Lindvoll.Vis mer

Hvordan finne billige varer i butikk?

- Butikkene må gjøre det lettere å finne varene med lavest pris

Det er ikke alltid like enkelt å vite hvilke varer som er billigst. Dette erfarer både en vanlig småbarnsfamilie og Forbrukerrådet.

- Det går med en del skinke i en familie på fire med barn på skole og i barnehage, sier Morten Berland til Dinside.no når vi er med ham i matbutikken en mandags kveld i november.

Han står med tre skinkepakker i hendene, én med 250 gram til 35 kroner og to 100-gramspakker som kan kjøpes for 25 kroner. Når du har dårlig tid, er det gjerne tilfeldig hvilken pakke du velger, selv om «to for 25 kroner» er 15 kroner billigere per kilo sammenliknet med den store skinkepakken.

MYE SKINKE: I en familie på fire går det med en del skinkepålegg i løpet av ei uke. Familiefaren Morten står på butikken og lurer på om det lønner seg med én stor eller to små pakker, og han er nok ikke alene. Foto: Eilin Lindvoll.
MYE SKINKE: I en familie på fire går det med en del skinkepålegg i løpet av ei uke. Familiefaren Morten står på butikken og lurer på om det lønner seg med én stor eller to små pakker, og han er nok ikke alene. Foto: Eilin Lindvoll. Vis mer

Familien Berland har vært med i et forsøk med Dinside hvor målet har vært å redusere matutgiftene. De klarte å spare nesten tusen kroner på ei uke.

Men, det som gjør det vanskelig å spare penger på mat, er blant annet at det ikke alltid er like lett å finne de beste tilbudene i butikken, ifølge tobarnsfaren.

Som forbruker må du nemlig forholde deg til pris per pakke eller enhet, samt kilo-, liter- og meterpriser. Dette har blant annet kommet fram i Dinsides mange prissjekker, for eksempel av bjørkeved, rengjøringsspray og dopapir.

- Ikke godt nok tilrettelagt

Forbrukerrådet deler Mortens opplevelse av å finne de beste tilbudene i dagligvarebutikkene.

- Bransjen tilrettelegger ikke nok for å sikre at forbrukerne enkelt kan finne ut hva som er et godt tilbud eller hva prisen egentlig er. Prisene endres hurtig og vareplassering i hyllene gjøres ut fra kommersielle hensyn, sier fungerende direktør Pia Cecilie Høst til Dinside.no.

Bruk av tilbud og kampanjer i butikkene er fortsatt utbredt, men Forbrukerrådet har også sett en tendens til at mer rabatt legges på ulike lojalitetsprogram eller kundeklubber, som de mener er uheldig.

- Når det ikke lenger er prisen i hylla som gjelder, blir det vanskeligere å orientere seg, sier Høst.

Sjekk «den lille prisen»

Forbrukerrådets tips til dagligvarekundene er å følge med på prisene og tilbudene, samt å planlegge matinnkjøpene sine. Videre bør kundene sjekke enhetsprisen, som er den lille prisen nede til venstre på prisbrikken.

PRIS MED LITEN SKRIFT: I det venstre hjørnet av prisbrikkene kan du se hva varen koster per kilo, for eksempel ørretfilet som koster 99 kroner per pakke, med en kilopris på 141,43 kroner. Foto: Eilin Lindvoll.
PRIS MED LITEN SKRIFT: I det venstre hjørnet av prisbrikkene kan du se hva varen koster per kilo, for eksempel ørretfilet som koster 99 kroner per pakke, med en kilopris på 141,43 kroner. Foto: Eilin Lindvoll. Vis mer

Da Dinside var med tobarnsfar Morten på storhandel, sjekket vi mange kilo- og literpriser for å finne det billigste alternativet.

Men, en annen utfordring var å matche vare og prisbrikke, som vi opplevde spesielt vanskelig i hylla med lefser og potetkaker fra flere leverandører.

Jobber med forbedringer

Rema 1000 er én av de tre ledende dagligvarekjedene i landet, og de sier at de stadig jobber med å forbedre og utvikle hylleetikettene sine, for å gjøre det enklere å finne varer til lavest pris hos dem.

Et av tiltakene Rema tidligere har gjort, var å samle alle varene med lavest prisalternativ under merkenavnet Prima, i 2016.

Kjører kampanje for å gjøre det lettere å velge billig

Coop består av flere butikkonsept, blant annet lavpriskjeden Extra, som i høst har hatt en kampanje for å hjelpe kundene å finne de billigste varene, gjerne fra deres egne merkevare Xtra. De har blant annet brukt plakater og vippemerker på hyllekanten med påskriften «Vårt billigste alternativ».

VIL HJELPE KUNDENE: Slik har Coop Extra merket sine beste tilbud, for å bidra til at kundene sparer penger. Foto: Harald Kristiansen/Coop.
VIL HJELPE KUNDENE: Slik har Coop Extra merket sine beste tilbud, for å bidra til at kundene sparer penger. Foto: Harald Kristiansen/Coop. Vis mer

- Kunder blir gjerne irriterte når de ikke finner de rimelige varene, og derfor er vi opptatt av å gjøre tiltak for å gi dem en bedre handleopplevelse, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen til Dinside.no.

Standarden hos Coop er at prisbrikkene alltid skal stå til venstre for varen, men når en vare blir utsolgt, kan de resterende varene bli «forskjøvet» i forhold til prisbrikkene.

Butikkpersonalet prøver så godt de kan å rydde i hyllene og passe på at prisene stemmer, siden målet deres er at kundene lett skal finne varene de ønsker og se hva de koster, ifølge Kristiansen.

Ber om tilbakemelding om prismerking

Kiwi, en annen av de landsdekkende dagligvarekjedene, får svært få tilbakemeldinger fra kunder som mener det et vanskelig å finne de billigste varene når de er i butikken og handler mat. De oppfordrer kunder som opplever denne problemstillingen om å gi dem beskjed om dette.

- Vi skal alltid ha tydelig prismerking i våre butikker. Hos oss har vi heller ikke tilbud, men ønsker å ha så faste og lave priser som mulig, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen til Dinside.no.

Dette betyr at i perioder hvor Kiwis lavpriskonkurrenter kjører tilbud, senker de ofte prisen i samme periode, slik at det skal lønne seg å handle hos dem.