Bundet av forsikringsselskapet

Ikke gled deg for tidlig hvis du finner et billig alternativ til ditt nåværende forsikringsselskap. Selskapene slipper deg nemlig ikke ut av buret uten videre.

Bundet av forsikringsselskapet

  1. - Kundens ansvar

Etter vår artikkel om billige innboforsikringer forrige uke, ønsket flere av våre lesere å bytte forsikringsselskap. Her kan du lese forrige ukes artikkel.

Christian Syversen
Christian Syversen Vis mer

Imidlertid har det vist seg å være vanskelig å bytte selskap. Forsikringsselskapene er ikke villige til å si opp forsikringen, men hevder istedet at kunden har bundet seg til forsikringen i ett år.

Det hadde de "glemt" å fortelle kunden!

Innestengt løve

Christian Syversen var en av de uheldige forbrukerne som ønsket seg en billig innboforsikring.

- Jeg hadde tegnet en innboforsikring i if... noen uker tidligere, og ønsket å bytte forsikringsselskap. Da jeg ringte tilbake, ga kundekonsulenten i if… meg beskjed om at det er ett års bindingstid, sier Syversen.

Da Christian Syversen sa at han ikke hadde fått informasjon om bindingstiden, ble han møtt med at forsikringsselskapet tok utgangspunkt i at det var noe som folk visste.

Syversen ringte til Vesta, forsikringsselskapet han tenkte å bytte til. De bekreftet at det er ett års bindingstid også på deres forsikring, noe heller ikke de opplyste om over telefon. Vesta ga beskjed om at forsikringspapirene som ville bli sendt ham inneholdt informasjon om bindingstid.

- Jeg sa at papirene først kom etter at forsikringen var tegnet, noe kundekonsulenten ikke hadde noen kommentar til, sier Syversen.

Forsvaret

Alle selskapene er svært enige med seg selv i at ett års bindingstid er rimelig, og at det ikke er noe man trenger å fortelle kunden ved førstegangsmøtet. De mener også at forbrukeren burde kunne tenke seg til dette selv.

Følg lenken til høyre for svarene fra if…, Gjensidige NOR, Vesta, Trygg Hansa, Tennant Forsikring og Sparebanken 1-gruppen.

Er det rimelig?

Paal Bjønness i Forbrukerrådet bekrefter at forsikringsselskapene overholder gjeldende lover og regler for bindingstid.

- Generelt kan man si at lange bindingstider som fenomen er til hinder for forbrukerens muligheter til å velge. Dette gjelder ikke bare i forsikringsbransjen, men eksempelvis også i tele- og bankbransjen, sier Bjønness.

Bjønness mener at det høyst sannsynlig er et behov for å informere og bevisstgjøre forbrukeren om forsikringsselskapenes krav til bindingstider.

- Når man mottar det årlige forfall, er det viktig å huske på at man har mulighet til å se på andre og bedre tilbud i markedet, sier Bjønness.

Likevel mener ikke Paal Bjønness at man kan si at forsikringsselskapene opptrer urimelig.

- Forsikringsselskapene er økonomisk avhengige av å kunne forholde seg til faste avtaleperioder.