<b>KLAG: </b>Er du ikke fornøyd som kunde, lønner det seg å klage, viser nye tall.  Foto: COLOURBOX
KLAG: Er du ikke fornøyd som kunde, lønner det seg å klage, viser nye tall. Foto: COLOURBOXVis mer

Bruk reklamasjonsretten din

Fire av fem får helt eller delvis medhold, bare de gidder å klage.

Nordmenn har en svært sterk reklamasjonsrett. I to eller fem år etter kjøp kan du derfor klage på produkter som ikke fungerer, om du mener at feilen ikke er påført av deg selv.

LES OGSÅ:

Og dette er en helt gratis lovfestet rett, uavhengig av hva slags garanti du eventuelt har fått.

Men vet nordmenn å faktisk bruke reklamasjonsretten?

- Ja! mener Forbrukerrådet.

Mange klager får medhold

Norstat har utført en nettbasert undersøkelse på vegne av Forbrukerrådet, med følgende resultater:

  • 7 av 10 har klaget på et kjøp.
  • 8 av 10 fikk helt eller delvis medhold på siste klage.
  • 6 av 10 var fornøyde med butikkens håndtering av klagen.
  • 5 av 10 klager bare om varen har en viss verdi. 2 av 10 klager uansett. Tre prosent klager aldri.
- Dette er et bra nivå, sier forbrukerservice-direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Har du reklamert noen gang?

(Avsluttet)
Ja, og sist gikk det fint(70%) 850
Ja, men sist gikk det dårlig(15%) 188
Nei(15%) 181
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

- Noen ganger er ikke prisen å betale så høy for den enkelte, men det kan bli store summer totalt sett i reparasjoner og nye varer. Dessuten er miljøet tjent med at vi krever kvalitet, og ikke finner oss i dårlige produkter.

Slik reklamerer du

Her har du et lynkurs i reklamasjonsrett, med lenker til artikler hvor du kan lære mer om hvert punkt:

Artikkelen fortsetter under annonsen