Bruk flere forskjellige oljer

Du bør ha minst fire-fem oljer i kjøkkenskapet ditt; begynn med olivenolje, rapsolje, maisolje og jordnøttolje. Da får du både god smak og bedre helse.

Publisert
Sist oppdatert

Folk som bor rundt Middelhavet, har tradisjonelt hatt lav risiko for hjerte-karsykdommer og enkelte kreftsykdommer. De har også hatt mindre plager med blant annet revmatisme. Forskere tror at det høye forbruket av olivenolje kan forklare noe av dette. Olivenolje inneholder mye oljesyre, som er en såkalt en-umettet fettsyre. Slikt fett øker ikke kolesterolet og stimulerer ikke betennelsesreaksjoner i leddene.

I Norge bruker vi forholdsvis mye soyaolje, slik olje inngår i alle margarin, majoneser og majonessalater. For helsa vil det trolig være en fordel å bruke noe mindre soyaolje og i stedet bruke mer olivenolje eller rapsolje. Da blir det bedre balanse mellom fettsyrene.

Basisoljer: Olivenolje og rapsolje
Olivenolje får du kjøpt i to hovedformer; mild olivenolje og jomfruolje. Den milde olivenoljen egner seg til alt. Den har forholdsvis nøytral smak. Bruk den til steking og marinering. Hvis du liker mild olivensmak, kan du også bruke den til salatdressinger.

I stedet for eller i tillegg til olivenolje kan du bruke rapsolje. Dette er Nordens olivenolje. Fettsyresammensetningen er svært gunstig. Rapsoljen har mildere smak enn olivenoljen. Bruk vanlig rapsolje til steking, baking, marinering, dressinger etc. Noen rapsoljer selges under nøytrale navn som "mat- og salatolje" eller lignende, les på deklarasjonene og du finner rapsolje i hyllene.

Kaldpressede oljer
"Vanlig" eller "mild" olivenolje og rapsolje er fine til mat som skal stekes eller varmes opp. De kaldpressede oljene brukes derimot bare til kald mat. De kan få litt kraftig smak når de varmes opp. Dessuten inneholder de frie fettsyrer som kan oksidere eller harskne under oppvarming. Dette kan være uheldig.

En grei huskeregel er å bruke kaldpressede oljer til kald mat; for eksempel salatdressinger og til å dryppe på ferskt brød i stedet for smør og margarin. Prøv en smaksrik jomfruolje og litt grovsalt på ferskt, lunkent brød. En enklere gourmetopplevelse kan du ikke få. Nyt gjerne et glass vin til.

Du kan også velge den nye kaldpressede rapsoljen som produseres av Askim frukt- og bærpresseri. Den selges som kaldpresset rapsolje og fås i de fleste kjedebutikkene.

Nøytrale oljer
I kjøkkenskapet kan det også være lurt å ha litt soya-, mais eller solsikkeolje. De kan brukes til baking, og de passer fint i dressinger hvor du ønsker en nøytral smak. De er gode allbruksoljer som det er greit å ha i kjøkkenskapet i tillegg til oliven og rapsolje. Unngå å bruke dem til steking ved høye temperaturer. Siden de inneholder mye linolsyre og andre flerumettede fettsyrer kan de lett oksidere ved høye temperaturer. Men de er gode bruksoljer til alt mulig annet.

Til frityrsteking er jordnøttolje nydelig. Hjemmelaget, sprø pommes frites tilberedt i jordnøttolje er en smaksopplevelse. Prøv det neste gang du tar fram frityrgryta!

Tips: En luksusolje i salatdressinger er valnøttolje som har en nydelig nøttesmak.

I handelen finnes det også en rekke smakssatte oljer og oljer med utpreget smak, som for eksempel sesamolje. Disse brukes for smakens skyld og kan evt blandes med andre oljer. Det skal bare små mengder sesamolje til for å sette smak på en wokgryte for eksempel.

Mørkt skap
Husk at all matolje skal oppbevares mørkt, i et svalt skap. Da beholder de smak og konsistens best. Kjøleskap er for kaldt for raps- og olivenoljer.

Olje til dressing
Bruker du olje til salatdressing? Her er en uslåelig oppskrift:

Fransk dressing med sennep
3 ss olivenolje Extra virgin, eller annen olje
1 ss vinedikk, gjerne balsamico
1 ts sterk fransk sennep; Dijonsennep
1 finhakket hvitløkbåt
pepper, salt

Ristes eller vispes godt sammen. Lag gjerne en stor porsjon som du kan ha noen dager, stavmikser er greit redskap til blanding av større porsjoner.

Hvis du vil ha mildere hvitløksmak, kan du smøre salatbollen innvendig med en delt hvitløkkløft i stedet for å bruke hvitløk i dressingen.

Denne dressingen kan du bruke til blant annet grønn salat og tomatsalat. Det smaker også godt å ringle dressingen over nykokte poteter og grønnsaker.

 

Mozon.no, 20.02.2004

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer