Brandos tjener sine penger på å selge sko over nett. Nå er selskapet i finansielle problemer. Foto: Brandos.no/Colourbox.com
Brandos tjener sine penger på å selge sko over nett. Nå er selskapet i finansielle problemer. Foto: Brandos.no/Colourbox.com Vis mer

Brandos i pengetrøbbel

Den svensk-eide nettbutikken har søkt om rekonstruksjon av gjeld.

Publisert
Sist oppdatert

OPPDATERING: Karl-Johan Pantzar, administrerende direktør i Brandos har nå svart oss på spørsmålene vi sendte. Spørsmål og svar ligger nederst i saken.

Den nettbaserte skobutikken Brandos virker å være i knipe for tiden. 30. mai søkte nemlig firmaet om såkalt rekonstruksjon i tingretten i Sverige, skriver Ehandel.se.

Hva betyr rekonstruksjon?

  • Rekonstruksjon innebærer en tilstand der en juridisk person – som vurderes å ha en god forretningsidé, men som av noen grunn har havnet i økonomiske vanskeligheter – kan rekonstruere gjelden uten en konkurs med likvidering av eiendeler.
  • Begrepet brukes iblant som en allmenn betegnelse på store forandringer av foretak i problemer, men i mange land finnes et særskilt juridisk regelverk for foretaksrekonstruksjon, som innebærer at et foretak kan få en beskyttelse mot konkurs under en viss tid.
  • I Sverige styres rekonstruksjoner av lov om foretaksrekonstruksjon, som trådte i kraft i september 1996.
  • Foretak søker hos tingretten om rekonstruksjon. Om tingretten bevilger dette utnevnes en rekonstruktør.
  • Rekonstruksjon bevilges normalt for en periode på tre måneder, og kan deretter forlenges med opp til tre måneder om gangen, men aldri i mer enn tolv måneder.
  • I Norge utføres konkurser som likvideringer hvor kreditorer fordeler de gjenværende eiendelene. Det er ingen adgang for rekonstruksjoner.
  • Dette bekreftes også på tjenesten Allabolag.se, som henter sin informasjon fra blant annet Bolagsverket, den svenske versjonen av Brønnøysundsregisteret.

    De er ikke alene om å slite. Forrige uke kunne DinSide melde at butikkene Netshop.no, KidsAndCare.no og XLDistribusjon.no legger ned.

    Problemer med returer

    Ehandel.se skriver at de i sist uke fikk rapporter fra kunder som ikke hadde fått igjen penger for varer de hadde sendt i retur, og som ikke fikk kontakt med Brandos selv.

    Det skal også være ansettelsesstopp på visse avdelinger.

    Det spekuleres videre i om konkurrenten Zalando kan ha spist så store markedsandeler at Brandos har blitt skadelidende.

    Skeptisk? Slik handler du trygt på nett

    Ingen informasjon

    Brandos har ikke lagt ut noe informasjon om rekonstruksjonen, hverken på de svenske eller de norske nettsidene. Det er derfor uvisst hvordan situasjonen vil påvirke norske kunder.

    Også DinSide har forsøkt å komme i kontakt med Brandos, men uten hell. Det eneste vi har fått så langt er en e-post fra pressekontakten i selskapet:

    "Spørsmål henvises til vår vd Karl-Johan (Pantzar). Akkurat nå jobber vi intenst med saken, men Karl-Johan vil besvare spørsmålene så snart han får tid".

    Her er folkets nettfavoritter

    – Har en bra kontantstrøm

    Til Dagenshandel.se sier rekonstruktøren, advokat Kent Hägglund, at det likevel er lys i horisonten.

    – Min vurdering er at Brandos har en såpass bra kontantstrøm at en rekonstruksjon burde kunne fungere, sier han til nettavisen.

    SISTE: Karl-Johan Pantzar, administrerende direktør i Brandos har nå svart oss på spørsmålene vi sendte. Spørsmål og svar følger under.

    Karl-Johan Pantzar, administrerende direktør i Brandos, mener norske kunder trygt kan fortsette å handle hos dem. Foto: Brandos
    Karl-Johan Pantzar, administrerende direktør i Brandos, mener norske kunder trygt kan fortsette å handle hos dem. Foto: Brandos Vis mer

    – Hva innebærer rekonstruksjonen?

    – Vi har innledet en rekonstruksjon, hvilket innebærer at vi har bedt om hjelp til å reforhandle vår gjeld hos våre leverandører.

    – Hva innebærer det for deres norske kunder?

    – Våre kunder i Norge kommer ikke til å bli påvirket, og kommer sannsynligvis ikke til å merke noe til det.

    – Har det skjedd at norske kunder ikke har fått penger igjen etter retur av varer?

    – Det har ikke vært noen avbrudd i leveransene til Norge den siste uken. Gitt våre store volumer forekommer det av og til noen feil eller forsinkelser, men dette håndterer vårt kundesenter.

    – Hva er situasjonen i Brandos akkurat nå?

    – Vi er i startfasen av en rekonstruksjon, og fokuserer nå på å løse den aktuelle situasjonen. Ellers ser vi at vi har en sterk posisjon i markedet, og at det langsiktig finnes en fantastisk mulighet innen e-handel.

    – Kan kundene føle seg trygge når de handler hos dere?

    – Ja, det mener jeg.

    Har du hatt problemer med Brandos i det siste? Send oss en epost på [email protected].

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer