Bortskjemte kunder

- Vi klager på produktene og ikke minst den elendige servicen i butikkene. Men hvordan oppfører egentlig du deg når du er på handletur?

"Kunder kan være som råtne egg. Hvis man mister dem i gulvet, vil lukten bre seg over hele byen".

Handelsstanden er avhengig av å ha et godt rykte, og prøver derfor å gjøre sine kunder fornøyde. Dette er det noen kunder som utnytter bevisst, hevder morgenavisen Jyllands-Posten.

Dette har de gjort ved å innhente flere eksempler på dårlig forbrukeradferd fra flere butikker:

Kjipe kunder?


- "En mann klager på at hans t-skjorte falmer. Han har brukt den i åtte måneder. En kvinne ville ha erstatning for en ost hun hadde spist opp. Det var jo ikke den osten hun skulle ha".

- "En kunde som aldri hadde pusset skinnskoene sine, klagde på at overlæret hadde sprukket. Mens en kvinne hadde vasket ulltøyet sitt på for høy temperatur, og klagde på at hun ikke hadde fått tilstrekkelig vaskeanvisning".

Ifølge Jyllands-Posten havner de færreste sakene hos forbrukermyndighetene. Dette gjør butikkene bevisst, fordi det er enklere å la kunden få rett, enn å bruke penger og krefter på fornuftig argumentasjon overfor krakilske kunder.

Er forbrukerne overbeskyttet?

Medias oppmerksomhet rundt forbrukerrettigheter øker motsetningsforholdet mellom kunder og butikkene, mener de butikkansatte.

- "Før handlet det om god service, nå er det kun spørsmål om rettigheter og krav, det skaper mange unødvendige konflikter i hverdagen", hevder en butikkansatt overfor Jyllands-Posten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hva synes du? Se vår kommentar og gi din mening i diskusjonsgruppen nedenfor.