Mobilbruk i bil

- Bør koste en månedslønn

Gjensidige forsikring mener tiden er moden for en kraftig økning i gebyrsatsene for mobilbruk i bil, og foreslår bøter på inntil en månedslønn.

ØNSKER DYRERE FORELEGG: Gjensidige Forsikring ønsker en kraftig økning i gebyrsatsene for ulovlig bruk av mobil i bilen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ØNSKER DYRERE FORELEGG: Gjensidige Forsikring ønsker en kraftig økning i gebyrsatsene for ulovlig bruk av mobil i bilen. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Ferske tall fra politiet viser at forelegg for ulovlig bruk av mobil i bil har økt, til tross for innføring av to prikker på førerkortet fra 1. januar 2019.

Gjensidige forsikring mener tiden nå er moden for en kraftig økning i gebyrsatsene.

- Det vil svi ut fra den lommeboka du har, og vi mener det vil skremme bilistene fra å fikle med mobilen mens de kjører, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige Forsikring til Dinside.

ØNSKER ENDRING: Bjarne Rysstad i Gjensidige Forsikring ønsker et høyere gebyr ved ulovlig mobilbruk i bilen. Foto: Gjensidige Forsikring.
ØNSKER ENDRING: Bjarne Rysstad i Gjensidige Forsikring ønsker et høyere gebyr ved ulovlig mobilbruk i bilen. Foto: Gjensidige Forsikring. Vis mer

Rysstad forteller at forsikringsselskapet bruker anledningene de har til å kommunisere temaet, og jobber aktivt med det.

Han minner om at flere titalls liv har gått tapt som følge av mobilbruk i bil, ifølge Statens Vegvesen.

Rysstad opplyser om at det i første halvår i 2018 ble det skrevet ut 8.234 forelegg til sjåfører for ulovlig mobilbruk under kjøring. I samme periode i år er tallet økt med 6,1 prosent.

Ønsker varierte bøter

- Økningen viser at mange ikke respekterer forbudet mot å bruke håndholdt mobil under kjøring, sier Rysstad.

Gjensidiges forslag vil bety et forelegg på inntil 50.000 kroner hvis du tjener 600.000 kroner i året. Forelegget i dag er kun på 1.700 kroner.

Rysstad understreker at bøtenivået også bør variere ut fra alvorlighetsgrad.

- En månedslønn er på sin plass hvis du bruker mobilen i situasjoner hvor du kan forårsake møteulykker eller kjøre på fotgjengere og syklister, sier Rysstad.

Han forteller at konsekvensene da fort kan bli alvorlige personskader og dødsfall.

- Å sjekke mobilen når du står på rødt lys bør ikke straffes like hardt, mener Rysstad.

Mobilbruk gir erstatningskutt

Forsikringsselskaper reduserer erstatningene når trafikkuhell kan knyttes til mobilbruk.

Rysstad opplyser at Gjensidige i grove tilfeller har avkortet erstatninger med mer enn 100.000 kroner.

Likevel mener han at det er store mørketall når det gjelder ulykker som følge av mobilbruk.

- Våre saksbehandlere har i sommer reagert på at ulykkesforløp ofte bærer preg av uoppmerksomhet, men folk flest innrømmer ikke at mobilbruk er årsaken. Uten bevis kommer vi ingen vei med tanke på avkorting, forteller Rysstad.

Ønsker økt kontroll og mer fokus

Daglig leder for Trafikksikkerhetsforeningen, Geirr Tangstad-Holdal, sier til Dinside at de daglig ser altfor mange som sitter med mobilen i hånden i trafikken, som fører til ubehagelige situasjoner som vinglete kjøring og kryssing av kjørefelt.

ØNSKER ØKT KONTROLL: Daglig leder av Trafikksikkerhetsforeningen, Geirr Tangstad-Holdal ønsker økt kontroll og mer fokus på straffen ved bruk av mobiltelefon under kjøring. Foto: Trafikksikkerhetsforeningen.
ØNSKER ØKT KONTROLL: Daglig leder av Trafikksikkerhetsforeningen, Geirr Tangstad-Holdal ønsker økt kontroll og mer fokus på straffen ved bruk av mobiltelefon under kjøring. Foto: Trafikksikkerhetsforeningen. Vis mer

- I sommer har Trafikkforeningen tilbakelagt rundt 15.000 kilometer på sommerveien i forbindelse med vår sommerturne «Kampen mot veidøden». Vi har sett altfor mange sitte med mobilen i hånden i løpet av turen, forteller Tangstad-Holdal til Dinside.

Personlig er den daglige lederen enig med Gjensidige Forsikrings ønske om høyere straff med tanke på prikkbelastning og gebyr.

- Jeg ønsker økt kontroll og ikke minst mer fokus eller publisitet på straffen ved bruk av mobil mens du kjører, sier han.

Han tror mange likevel ikke er klar over hvor farlig mobilbruk under kjøring er, hva konsekvensene blir hvis du blir tatt, og ikke minst – hvis du selv er medskyldig i en trafikkulykke.

- Lite hensiktsmessig

Statssekretær Tommy Skjervold (Frp) sier til Dinside i en e-post at det er viktig for trafikksikkerheten at folk har fokus på veien.

- Regjeringen har derfor nylig innført prikkbelastning for bruk av mobiltelefon i bil, skriver han.

LITE HENSIKTSMESSIG: Statssekretær Tommy Skjervold mener Gjensidiges løsning fremstår som lite hensiktsmessig. Foto: Olav Heggø/Regjeringen
LITE HENSIKTSMESSIG: Statssekretær Tommy Skjervold mener Gjensidiges løsning fremstår som lite hensiktsmessig. Foto: Olav Heggø/Regjeringen Vis mer

Ifølge statssekretæren er dette er skjerpelse, og de vil se an effekten av dette tiltaket før de eventuelt vurderer andre tiltak.

- Foreløpig er det ikke aktuelt å øke bøtesatsen i tillegg, skriver han.

Han mener at å innføre en inntektsavhengig bøtesats slik Gjensidige Forsikring foreslår, vil være lite praktisk, og vil reelt sett bety at overtredelser ikke lenger vil kunne avgjøres med forenklet forelegg.

- Det vil være nødvendig å kartlegge den enkelte overtreders inntekt før boten fastsettes, noe som vanskelig vil kunne gjøres «på stedet». En slik løsning fremstår som lite hensiktsmessig, skriver Skjervold.

Skrekkeksempler på avkortning

Ifølge Rysstad blir likevel mange mobilbrukere under bilkjøring avslørt, og han lister opp en rekke eksempler der sjåfører har kommet ut for ulykker, og erstatningen har blitt avkortet som følge av mobilbruk.

Eksempel 1: En bilist som skulle ringe med sin eldre mobiltelefon, som hadde små knapper uten lys. Hun ble uoppmerksom, kom utfor veien og sneiet borti autovernet.

Avkortningsnemnda, som er en del av Finansklagenemnda, anser forholdet som grovt uaktsomt, og hun fikk 30 prosent avkorting av et krav på 12.000 kroner.

Eksempel 2: En mann hadde med seg en ny mobiltelefon med "handsfree" eller plugg i øret, men da han ble oppringt skjedde det ingen automatisk overføring til "handsfree", så han løsnet telefonen fra beltet, leste på displayet hvor anropet kom fra, og tastet for å koble samtalen.

I mellomtiden stoppet trafikken, og han kjørte inn i bilen foran. Hendelsen førte ifølge Rysstad til en avkorting på 20 prosent av en skade på 63.000 kroner.

Eksempel 3: Som et annet eksempel trekker Rysstad fram en hendelse der en bilist rettet oppmerksomheten mot mobiltelefonen sin, som lå på passasjersetet. Vedkommende kjørte ut av veibanen i en slak venstresving, traff en lyktestolpe, og bilen ble totalskadet.

Sjåføren flyttet blikket til mobiltelefonen og skadeforløpet tilsa at uoppmerksomheten varte mer enn et øyeblikk.

- Det lå i kortene at det ble foretatt handlinger med mobilen, som hun ikke ville innrømme, men det ble ikke lagt til grunn, opplyser Rysstad til Dinside.

Denne episoden førte til en avkorting på 13 prosent på et krav på til sammen 155.000 kroner.