<strong>HYTTE PÅ HJUL:</strong> Vil du bruke sommeren til å rulle rundt i Norge og kunne bo i kjøretøyet? Før du går til innkjøp av bobil, bør du tenke på en del ting. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
HYTTE PÅ HJUL: Vil du bruke sommeren til å rulle rundt i Norge og kunne bo i kjøretøyet? Før du går til innkjøp av bobil, bør du tenke på en del ting. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

Bobil og campingvogn

Bobilboom: Ikke gå på en smell

Planlegger du ferie med bobil eller campingvogn i sommer? Da bør du lese dette først.

Publisert

De aller fleste av oss belager oss på norgesferie i år. Noen vil besøke nye byer i vårt langstrakte land, noen trekker til fjells og noe skal cruise rundt i en bobil eller med ei campingvogn på slep.

- Vi har økning i salgsvolumet, spesielt på bobil, med opp mot 50 prosent bedre salg enn i fjor. Salget eksploderte rett etter påske, i alle fall hos oss, sier daglig leder Rolf Kanstad ved Kroken Oslo, én av sju landsdekkende bobilforretninger – fra Kristiansand i sør til Bodø i nord.

Velger camping framfor charter

Morten Bekkevold, som driver Innlandets største caravansenter i Elverum, forteller NRK at bobiler fra 800.000 kroner og oppover går unna.

Det er nemlig mye «sydenfolk» som kommer, altså folk som pleier å reise til Syden to til tre ganger i året, men som nå må feriere i Norge, ifølge ham.

- Mange av kundene kjenner vi fra før, da de har vært innom oss og fått tilbud, men nå «hopper mange av dem ned fra gjerdet». Den betydelige veksten vi ser nå, derimot, er hovedsakelig førstegangskjøpere som vil «fikse sommerferien 2020», sier Kanstad ved Kroken Oslo til Dinside.

Septik-tømming er det minst trivelige med bobil-livet. Særlig når tømmestasjonen ikke er i orden. Vis mer

Brukt øker også

Nye bobiler går altså unna, men hva med Finn.no?

Til nå i år har det blitt annonsert litt over 18.000 bobiler og over 12.000 campingvogner på markedsplassen.

- Vi hadde per 31. mai rundt fem prosent færre campingvogn-annonser og 15 prosent færre bobil-annonser enn på samme tid i fjor. Ser vi kun på annonser der vi har et registreringsnummer, altså brukte bobiler og campingvogner, ligger vi foran 2019 med nesten ni prosent vekst, sier Magnus Frøshaug Ryhjell i Finn.no Motor til Dinside.

Coronavirusutbruddet og reiserestriksjonene er mye av grunnen til veksten, ifølge Ryhjell.

Har du lyst til å leie bobil, men har aldri vært inne i en, eller sett inn i en før? Bli med på denne kjappe omvisningen og se om dette er noe for deg. Vis mer

Og, hva koster herligheten?

Ser vi på prislappen til bobiler og campingvogner, kan de fort nå svimlende summer:

  • Hos Kroken Oslo koster den dyreste bobilen de har på lager akkurat nå nesten 3,2 millioner kroner, mens den billigste koster 578.000 kroner. Begge disse selges brukt. Dyreste campingvogn på lager koster 549.000 kroner, billigste 219.000 kroner. Her er begge fabrikknye.
  • Gjennomsnittsprisen på bobil hos Finn.no er 818.000 kroner, mens snittpris på campingvogn er 220.000 kroner, henholdsvis uendret og én prosent opp i pris sammenlignet med fjoråret.

- Forsikringsprisene kan også være høye og variere mye, så det er lurt å sjekke hos flere selskaper, anbefaler jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet overfor Dinside.

Finansieringsfeller

Dersom du vil finansiere en bobil til 800.000 kroner ved å ta opp et caravan-lån på 500.000 kroner, må du belage deg på ei rente fra 3,45 prosent, ifølge Finansportalen.no. Dette er et rentenivå som tilsvarer det som gjelder for billån.

Dessuten synker verdien på panteobjektet (altså bobilen) langt raskere enn en bolig, som tradisjonelt stiger i verdi.

<strong>BOBILLÅN:</strong> Her ser du bobillånene med «lavest» rente per 18. juni. Som du ser, er rentene egenlig ganske høye, og det kan lønne seg å bake bobilen inn i boliglånet i stedet. Foto: skjermdump.
BOBILLÅN: Her ser du bobillånene med «lavest» rente per 18. juni. Som du ser, er rentene egenlig ganske høye, og det kan lønne seg å bake bobilen inn i boliglånet i stedet. Foto: skjermdump. Vis mer

Det er også noen andre ting du bør vite om caravan-lån:

  • Salgspant må avtales for hele salgsgjenstanden. Det vil si at det, eksempelvis, ikke er mulig å avtale at halve bobilen skal være beheftet med salgspant. Dette gjelder også dersom du bare låner deler av kjøpesummen. Låner du penger i banken til kjøp av bobil, og banken får salgspant i den, vil banken vanligvis kreve at du betaler ned hele lånet hvis du skal selge bobilen videre. Er salgssummen lavere enn beløpet du skylder, må du betale restgjelden før banken vil akseptere at salgspantet blir slettet.
  • Et salgspantlån kan ikke alltid flyttes til en ny bank. Om et salgspantlån kan flyttes til en annen bank er avhengig nemlig av om den nye banken vil akseptere pantet. Det heter seg at det ikke er mulig å flytte bobillån, noe som strengt tatt ikke er helt riktig, men vi vet at det kan vise seg vanskelig i praksis.

Det kan derfor lønne seg å bake bobilen inn i boliglånet, men da må du ha lav nok gjeldsgrad, altså boliglån delt på boligverdi, slik at du kan øke boliglånet uten å komme over 85-prosentsgrensen og andre grenser i boliglånsforskriften.

Tenk deg om før du kjøper

Dersom du planlegger å kjøpe bobil eller campingvogn nå og bare bruke den én sommer, anbefaler høyskolelektor Dag Jørgen Hveem ved BI deg om heller å leie.

- Spontankjøp kan være en fulltreffer, men det er langt fra sikkert, sier Hveem til Dinside.

Skarderud i Forbrukerrådet er enig i at leie er et godt alternativ til å kjøpe bobil, spesielt for de som er usikre på hvor lenge de vil bruke «hytta på hjul».

- Det kan være lurt å sette opp et regnestykke før du kjøper, slik at du vet omtrent hvor dyr ferien blir, samt gjøre grundige forundersøkelser når du kjøper dyrere varer, som bobil og campingvogn, sier juristen.

Camper du ofte nær bilen eller nær vei? Da bør du vurdere et taktelt til bilen. Du du får en tørr, maurfri og luksuriøs camp med skikkelig soveplass i en fei. DinSide testet iKamper Skycamp 2.0 som er et av mange alternativer som finnes på markedet. Vis mer

Halvvering av verdi etter kort tid

Og, hva med salg etter at bobilen er brukt én sesong? Det kan jo fort tenkes at mange kommer til å legge bobilene og campingvognene sine ut for salg til neste år, såfremt reiserestriksjonene uteblir da.

Hveem sier at du må regne med at markedsverdien til bobilen er halvert fra nyprisen i løpet av rundt fem år eller litt mer. Etter rundt ti år må du regne med at prisen er rundt 25 prosent av nyprisen, dog med individuelle forskjeller.

- For campingvogner gjelder mye av det samme, med halvering etter rundt fem år, men deretter en noe flatere verdiutvikling enn bobiler. Naturlig nok er det særlig motordelen på bobilen som utgjør forskjellen fra campingvogn etter hvert som tiden går, sier Hveem.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer