Blodpriser i Oslo

Oslo Sporveier hadde allerede noen av verdens høyeste kollektivpriser. I tillegg kommer stadige forsinkelser, og et elendig sikkerhetsnivå. Løsningen? De har økt prisene - igjen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det koster å reise miljøvennlig.

Oslo Sporveier er ikke bare dyrest i Skandinavia, de er også blant de dyreste i verden.

Prissjokk på T-banen; er det rart folk sniker? Vis mer

Enda verre er det kanskje at sikkerhetsnivået på T-banen er under enhver kritikk.

Senest 1. mars forsvant strømmen på T-banen, og i over en time togførerne og trafikkledelsen uten kontakt med hverandre grunet Oslo Sporveiers gamle nødsamband. Sambandet fungerer ikke, og et nytt vil antakelig ikke være på plass før i mai .

Det er lite betryggende, og dessverre nok et bevis på at det ikke bare er NSB som ikke skjønner betydningen av å ha kontakt mellom tog og togledelse.

Prisene satt opp igjen

Fra og med 1. mars gikk prisene opp igjen. Prisen for et månedskort er dermed satt opp to ganger i løpet av det siste året.

Den 1. mars 2000 kostet et fleksibelt månedkort 520,- , 1. september 2000 kostet det samme kortet 550 kroner, mens prisen i dag er hele 580 kroner.

Det er en prisøkning på nesten 11,5 % på ett år. At Oslo Sporveier sliter med dårlig økonomi er det ingen tvil om. Spørsmålet blir likevel hvor lenge passasjerene orker å betale i dyre dommer, for en tjeneste som alt for ofte er forsinket, og ikke minst preget av et elendig sikkerhetsnivå.

Du kan avgi din stemme til høyre, eller si din mening i diskusjonsgrupen nedenfor.

Trykker du her, eller på lenken øverst til høyre i artikkelen får du en oversikt over dagens satser.