Blir stående i hylla

Til tross for massiv markedsføring og mediadekning går salget av potenspiller tregt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av de siste årene er det solgt potenspiller for rundt 17,1 milliarder norsk kroner (2.7 milliarder dollar) på verdensbasis. Dette er rundt 6,3 milliarder kroner mindre enn det analytikere i legemiddelindustrien forventet for to år siden.

Pfizer var de første som lanserte en pille mot ereksjonssvikt - Viagra - i 1998. På den tiden mente et Wall Street-firma at salget av potenspiller ville ha nådd 28 milliarder kroner i året før nå, men i 2004 ble det solgt potenspiller for rundt 10,8 milliarder, en nedgang på rundt 11 prosent fra året før.

Selv ikke nykommerene Cialis og Levitra, som er Viagras konkurenter, har klart å øke etterspørselen etter potenspiller.

For mange gratisprøver?
Gratisprøver av medisinen legger en demper på veksten av pillesalget, mener legemiddelindustrien. Det er vanlig at produsentene gir ut gratisprøver av medisinene i USA, i håp om å tiltrekke seg langtidsbrukere.

Ordningen med gratisprøver økte da Cialis og Levitra kom inn på markedet, mener forskeren Fred Nelson, som har fulgt amerikanske legers reseptskriving.

Mozon.no, 04.02.2005