Blir dette for sterk kost?

Noen reklamekampanjer er muligens for kreative. Her er noen av de mest kontroversielle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
«Folk har sluttet å bry seg.Helsespesialist Runi Børresen»


Er det greit reklamere for en herreparfyme, gjennom å plassere parfymeflasken mellom beina på en naken kvinne? Er det greit å vise en nyfødt baby med en kakerlakk i munnen, så lenge det dreier seg om å rette søkelyset mot en god sak?

Si din mening nederst!

DinSide har plukket ut noen reklamekampanjer som har blitt hektig diskutert, og noen av dem bannlyst, fordi de tar i bruk kraftige virkemidler.

>> BILDER OG VIDEO: 10 grensesprengende reklamer.


DinSide gjør oppmerksom på at noen av disse bildene og videoene kan virke støtende.

Runi Børresen kaller denne reklamen fra Dior "grusom". Klikk på bildet for å se flere kontroversielle reklamer.
Runi Børresen kaller denne reklamen fra Dior "grusom". Klikk på bildet for å se flere kontroversielle reklamer. Vis mer


- Skandaløst

Spesialist i helsefremmende og forebyggende arbeid, Runi Børresen, mener annonsørene som spiller på slike kontroversielle virkemidler bør skjerpe seg.

- Jeg synes det er ganske skandaløst, sier Børresen.

Hun sier slike reklamer viser dårlige holdninger i forhold til menneske- og verdisyn.

- De pusher normale menneskers grenser i forhold til hva som er ok.

Børresen synes det er et problem at de som har makten, forbrukerne, ikke bryr seg nok når de ser slik markedsføring.

- Folk har sluttet å bry seg. De tenker det er fryktelig, men gjør ingenting med det. Vi må si fra, dette liker vi ikke. Vi må stille oss noen spørsmål: vil vi være med på dette her?

Stjernen Sophie Ellis-Bextor stilte opp i denne kontroversielle reklamekampanjen for organisasjonen Peta.
Stjernen Sophie Ellis-Bextor stilte opp i denne kontroversielle reklamekampanjen for organisasjonen Peta. Vis mer

Les også: "Faen meg det verste jeg har sett"

Skaper blikkfang

Førsteamanuensis Håvard Hansen fra Institutt for markedsføring (BI) sier dramatiske bilder i annonser klarer å skape oppmerksomhet.

- Selskapene bruker dem utelukkende for å skille seg ut fra de såkalte snille annonsene, og skape blikkfang, sier Hansen.

Han synes ikke reklame som bruker noe sterke virkemiddel er de som er verst i klassen.

- Jeg synes personlig de som er verst er de som lover ting som de ikke holder, kommer med feilinformasjon, eller bare forteller halve sannheten, sier han.

>> BILDER OG VIDEO: 10 grensesprengende reklamer.


DinSide gjør oppmerksom på at noen av disse bildene og videoene kan virke støtende.

AKTUELT:


Kilder: Peta, News.com.au, Guardian.co.uk, Benetton, Amam, Tomford.com, Tourism Australia, Oslo City, Barnardos, PSFK, Advertising Is Good for You.