Bli smartere enn selgerne

Hvordan gjennomskuer du forbruker-fellene? Hva gjør du for for å bli en smart kunde?

Bli smartere enn selgerne

  1. Unngå disse tabbene

I dag er det den internasjonale Forbrukerdagen. Da bør du vite hvordan du orienterer deg i en stadig mer uoversiktlig handleverden. Vi har snakket med folk i reklamebransjen, forbrukerorganisasjonene og Konkurransetilsynet, og kommet fram til følgende gode råd:

1: Vær din egen info-hamster!

Skaff deg oversikt over prisnivå og kvalitet i den aktuelle bransjen før du handler. Følg med og vær oppmerksom. Sug til deg kunnskap og bli klar over dine rettigheter som forbruker i henhold til Kjøpsloven og Angrefristloven.

- Sjekk prisene flere steder. På den måten kan du spare mye penger, sier Per Anders Stalheim, direktør i Forbrukerrådet.

Bruk Internett til å finne prisnivået på forskjellige varer. Prøv vår Internetthandelskole eller nettstedet www.zoom.no. Sørg for at du vet omtrent hva en vare eller tjeneste koster. Da unngår du å bli lurt. Du bør også skaffe deg kunnskap om tjenestene du vil kjøpe.

- Skal du kjøpe tjenester, lønner det seg å skaffe seg litt kjennskap til tjenesten på forhånd. Du bør du vite hva du skal spørre et håndverksfirma om for å unngå å bli lurt, mener Stalheim.

2: Ha en plan!

Egon Olsens oppskrift om å ha en plan, gjelder også for deg. Vær klar over hva du har behov for og vil kjøpe. Ikke kast deg på tilsynelatende fantastiske rabatter og tilbud. Siden alle får disse rabattene, sier det seg selv at de ikke er så fordelaktige som du kanskje tror. Styr unna de dyreste impulskjøpene – og hold hodet klart.

- Forelsk deg ikke i ekspeditøren i butikken. Han eller hun som står i kassa har nemlig stor makt i salgssituasjonen, sier Stephanie Dumont, kreativ leder i Bold TBWA reklamebyrå. Dumont ble i fjor kåret til årets art director i Norge, og regnet som en av landets flinkeste reklamemakere.

En av de vanligste ”feilene” mange gjør, er nemlig å tro blindt på det selgeren i butikken sier om produktet du vurderer å anskaffe deg.

Dumont mener likevel at DU som forbruker har makt til bevisst å velge hva du vil kjøpe og ikke kjøpe.

- Alle er i stand til å gjøre fornuftige valg på egen hånd. Folk er ikke dumme. Reklamen lurer ingen til å kjøpe noe de egentlig ikke vil ha. Husk at reklame ofte spiller på de følelsene og verdiene du allerede har, understreker Dumont.

3: Vær vrien, utålmodig og krevende!

Stadig større selskaper og bedriftskonstellasjoner gjør at næringsinteressene får mer makt. Markedene blir mer uoversiktlige. Ofte konkurrerer selskapene med seg selv ved å tilby flere produkter på samme marked. Som forbruker bør du derfor hevde din rett ved å stille krav.

- Vær krevende. Da får vi en effektiv konkurranse i samfunnet, og det kommer deg som forbruker til gode. God konkurransepolitikk er også god forbrukerpolitikk, sier Knut Eggum Johansen, direktør i Konkurransetilsynet.

Eggum Johansen får ikke uventet støtte av Forbrukerrådets direktør Per Anders Stalheim.

- Du bør rett og slett være litt utålmodig! Forutsetningen er selvsagt at du kjenner rettighetene dine. Gjør du det, kan du kreve at butikken/leverandøren følger dem opp, sier Stalheim.

4: Bruk makta di – skriv brev!

Du bør altså hevde dine rettigheter som forbruker. Du kan ringe å klage, men kan risikere å få beskjed om at den ansvarlige ”er i møte” og/eller ”skal få beskjed”. Resultatet er ofte at du ikke kommer noen vei. Hva med e-post? Elektroniske klager er lettvinte å sende, men også lettvinte å ignorere for de som mottar dem. Et ferskt bevis for dette er Dagsavisens avsløring av at offentlige etater ikke svarer på e-post.

Send i stedet et godt, gammeldags brev! Snail-mail fungerer på en litt annen måte enn telefon og e-post: Det virker mer seriøst, og gjør i større grad klagen din til en ”sak” for dem som mottar den. Vis til Kjøpsloven, Reklamasjonsloven og alle andre relevante lover – og se hva som skjer!

5: Lek og flørt!

Vær vrien, men ikke uhøflig og ekkel! Skal du kjøpe noe, får du ofte rabatter dersom du pruter på en flørtende og humoristisk måte. Les mer om dette her.
Når du klager eller peker på de rettighetene du har etter loven: Stå på ditt og gi deg ikke, men vis respekt. Kjefting har ofte den motsatte effekt av det du vil oppnå. En god regel er å være ”hard i sak, myk i form”.