Bli rik, halleluja!

Aldri har vi møtt maken til hemmelighetskremmeri og sett så mange nysgjerrige mennesker i ett og samme rom. Alt fra drosjesjåfører til TV-kjendiser var representert.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Du kan tjene deg rik uten slit. Du bruker verken tid eller kalorier, og kan fortsette i din vanlige jobb. Dette var absolutt alt vi fikk vite på forhånd.

Kun for spesielt inviterte

Vi fikk tips om at et informasjonsmøte skulle finne sted, og at det bare var å møte opp. I ettertid ble vi imidlertid innstendig fortalt at vi egentlig måtte være invitert av noen innvidde i organisasjonen.

Bli rik, halleluja!

Da arrangørene fant ut at vi hadde sneket oss inn, ble vi nærmest tatt i forhør om hvordan i all verden vi hadde fått vite om dette.

Det faktum at i hvert fall fem andre i vår nærmeste omgangskrets har blitt såkalt invitert, kan kanskje tyde på at deres sikkerhetsrutiner ikke er så skuddsikre som de gjerne skal ha det til, ikke vet vi.

Vi fikk i hvert fall, aller nådigst, lov til å bli sittende. Og mens vi satt der, er det ikke fritt for at vi ble sittende og undre på om dette i bunn og grunn skulle vise seg å være en underorganisasjon av Frimurerlosjen.

Predikanter og andre tanter

Forventningsfulle satt vi klare til å begi oss inn i kunsten å bli rik. Ytterst på stolen satt vi med åpne ører og ventet på å få høre om veien frem til luksusbåter og ferier til Maldivene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Møtet ble ledet av en ivrig dame som startet med en innledning om ulike måter å markedsføre produkter. Stoffet var nok velkjent for de fleste, men fremstillingsmåten var ny. Noe av det mest gripende synes vi nok var tallenes tale:

Kun en ørliten prosent av Norges befolkning reagerer på TV-reklame. Foredragsholderen (les: predikanten) hadde nemlig personlig opplevd å zappe gjennom andre kanaler, eller til og med gå på toalettet i det reklamen kom på skjermen. Om noen andre hadde opplevd det samme? Reaksjonene var mange. Fra høylytte "Å ja!" og "ærrugæærn" til våre forsiktige nikk. Vi klarte jo heller ikke å la være å bli revet med.

Halleluja! Jeg har kastet reklame

Videre kom personlige erfaringer om det å motta reklame i posten. Foredragsholderen hadde nemlig selv opplevd å kaste denne rett i søpla uten å studere den inngående. Om noen andre hadde opplevd det samme?

Sannelig viste det seg at hun heller ikke her var alene om sine erfaringer. Vi må innrømme at etter hvert som disse eksemplene ballet på seg, og vi ble litt varmere i trøya, var det utrolig fristende å reise seg opp i stolen for å juble.

Vi hadde to alternativer:
- Ja, halleluja! Jeg har kommet hjem!
eventuelt den litt mer irriterte versjonen:
- Ja, men hallo! Er dere stokk dumme? Kom til poengene!

Høflige og veloppdradde som vi er, fant vi etter hvert ut at så varm var nok ikke denne trøya blitt likevel, så vi nøyet oss med vekselvis forsiktige nikk og diskrete himlinger med øynene til hverandre.

Den nye økonomien!

Foredragsholderen hadde helt tydelig fått med seg at man nå snakker om den nye økonomien. Dette fine uttrykket ble dermed forsøkt skutt inn i omtrent enhver setning, og vi må jo innrømme at det hørtes ganske naturlig ut.

Det var bare to problemer knyttet til dette. For det første ble begrepet utrolig forenklet, for det andre ble det nå utbrukt.

Undertegnede, som hittil har vært ganske interessert i alle mekanismene og utviklingen bak begrepet den nye økonomien, klarer nå ikke lenger høre disse tre ordene uten å få vemmelser og pop-up-bilder på hjernen av en overivrig dame med hendene i været som roper:

-Og slik er den nye økonomien. Vi må følge med i den nye økonomien!

Den verdensomspennende paraplyen

Femti minutter gikk, og vi hadde faktisk glemt hvorfor vi egentlig var kommet, da vi for første gang fikk høre om NSE. Forkortelsen står for Nuskin Europe, og er et network marketing-selskap. Firmaet ble startet i 1984, og er representert i 30 land. Det hele er organisert som en paraply-organisasjon, med flere undernivåer. En del består av helseprodukter, en av skjønnhetsprodukter, en internettdel og en finansdel.

Denne informasjonen, som for vår del i grunnen var den mest interessante, ble først berørt etter 50 minutter. Etter å ha hørt dette var vi i grunnen ganske fornøyd. Nok tid var gått med til å lytte til en person som overhodet ikke sa oss noen ting. Vi visste fortsatt ikke hva dette gikk ut på, men hadde etter hvert forstått at det disse menneskene drev med var å selge skjønnhetsprodukter til familie og venner.

Hvordan kan jeg bli rik?

Av ren og skjær interesse, gikk vi etter presentasjonen bort til foredragsholderen med samme spørsmål som da vi kom: Hvordan kan dette gjøre meg rik?

Vi hadde håpet på et enkelt og greit svar om produkter og fremgangsmåter. I stedet ble vi nok engang spurt ut om hvordan vi hadde fått vite om dette, og hvem som hadde invitert oss. Organisasjonen er nemlig ikke så stor, og de skulle finne ut av dette, for sikkerhet er viktig. Både for de innenfor og utenfor organisasjonen!

I seriøsitetens navn

Det må nevnes at vi gikk før møtet var ferdig, og at vi nok kunne fått mer matnyttig informasjon hadde vi valgt å bli.

Vi har i ettertid søkt på Internett og hos Opplysningen for å finne folk i tilknytning til organisasjonen for å få mer objektiv informasjon, og kanskje en uttalelse fra noen som faktisk driver med dette til daglig.

Den eneste informasjonen vi fant på nettet, var om selskapets amerikanske avdeling, som dermed ikke ga oss noen relevante opplysninger. Ingen telefoner var registrert på opplysningen. Vi fant etter hvert noen fagorganisasjoner innenfor feltet, men telefonnumrene vi fant førte ingen vei.

For at dere med en litt annen oppfatning enn undertegnede skal kunne få si deres mening har vi opprettet en diskusjonsgruppe. Har du erfaringer med NSE eller lignende selskaper, skriv et innlegg og del dine synspunkter med andre.