Selv om dette KID-nummeret har hele 13 siffere, finnes det mange som er langt verre...
Selv om dette KID-nummeret har hele 13 siffere, finnes det mange som er langt verre...Vis mer

Bli med på DinSides KID-konkurranse!

KID-numrene du finner på de fleste giroblanketter skulle opprinnelig leses av maskiner, men som nettbankbruker må du nå taste dem inn selv. Og med endeløse tallrekker, kan det være en sann plage! Bli med i vår konkurranse om hvem som er verst og best når det gjelder KID-nummere!

Det var aldri meningen at KID-numrene du finner på de fleste giroblanketter skulle leses av andre enn maskiner, men som nettbankbruker må du nå taste dem inn selv. Og med endeløse tallrekker, kan det være en sann plage! Bli med i vår konkurranse om hvem som er verst og best når det gjelder KID-nummere!

"KID" står for "kundeidentifikasjon", men det er tydelig at mange virksomheter har en sterk trang til å identifisere langt mer enn hvilken kunde som betaler regningen. Mens en av landets aller største banker, Statens lånekasse for utdanning, faktisk klarer seg med et KID-nummer på åtte siffer for å holde rede på kundene sine, synes andre det passer best for dem å la deg taste inn ekstreme tallremser.

KID-nummeret er egentlig beregnet på å bli håndtert av maskiner, og bruker en skrifttype som passer spesielt godt til dette. Men etter hvert som mange bankkunder har gått over til å bruke nettbank, må kundene nå manuelt gjøre arbeidet som maskiner tidligere gjorde på en brøkdel av et sekund.

Dårlig kundeservice

Foreløpig synes det ikke å ha gått opp for verken private eller offentlige virksomheter at kundene deres nå i utstrakt grad bruker nettbank, og at KID-nummeret faktisk er blitt en del av virksomhetens ansikt utad. For en aktiv nettbankbruker er det nemlig ikke til å unngå at man irriterer seg over firmaer som krever en lang rad med tilsynelatende meningsløse siffere.

Nylig har vi f.eks. opplevd KID-nummere som startet med fem-seks siffer, fortsatte med ni (!) nuller etter hverandre, og avsluttet med fem-seks siffere til. Det finnes rett og slett intet kundenummer, fakturanummer, dato eller beløp som består av ni nuller, og det er derfor neppe spesielt god tankevirksomhet som ligger bak dette.

Et annet typisk eksempel er KID-nummere som starter med åtte nuller, for så å fortsette med åtte siffer til. Også her er det svært vanskelig å forestille seg at åtte innledende nuller inneholder noen som helst informasjon som mottakeren av din betaling kan ha glede av.

Men alle sifrene skal skrives inn, og det faktum at de ikke er gruppert på noen måte slik det f.eks. er vanlig med telefonnummere, har gjort at betalingen av regninger i mange tilfeller er blitt en plagsom opplevelse. Mens vi sitter der foran PCen med regningene, sender vi derfor varme tanker til enhver bedrift som nøyer seg med korte, enkle KID-nummere!

Bli med i KID-konkurransen!

De fleste virksomheter er på alle andre områder opptatt av god kundeservice, men lengden på KID-nummeret er så langt et forsømt område. Det ønsker vi i DinSide å gjøre noe med, og med lesernes hjelp skal vi få bedriftene til å forstå hvordan de kan skaffe seg konkurransefortrinn.

Bli derfor med på vår KID-konkurranse, og send oss de korteste og lengste numrene fra dine regningsbunker! Vi følger opp saken i kommende artikler, og publiserer lister over de verste og beste i klassen! Vi tar dessuten kontakt med de verste synderne for å få en forklaring på hvorfor kundene deres må bruke tid på kryptiske tallremser.

Blant leserne som sender oss det lengste og korteste KID-nummeret, trekker vi ut seks vinnere (tre i hver kategori) som får tilsendt en musikk-CD. Husk å sende med ditt ønske for en (kurant) CD!

Slik deltar du

Send inn betalingsdelen av regningen (den nederste delen som du tidligere måtte sende til banken) med KID-nummeret til:

DinSide Økonomi
Att: Willy Verwoerd
Strandveien 50 E
1366 LYSAKER

Send helst originalen (evt. en god kopi), slik at vi kan skanne den inn til bruk i artikler. Vi sørger selvsagt for at ditt navn og din adresse ikke kommer med, og hvis du vil, kan du også klippe bort beløp og annet som du synes er privat. Det som teller er at KID-nummeret og regningens avsender er med.

Har du mulighet til å skanne selv, kan du gjerne sende ditt bidrag pr. epost til willy@dinside.no.

FRIST: Alle bidrag må ha ankommet hos oss senest fredag 25. august. Husk å sende med ditt CD-ønske!

Hva mener du?

Hva mener du om KID-nummere? Er kompliserte KID-nummere en plage eller er dette ikke noe å lage oppstyr om? Spiller KID-nummeret noen rolle for ditt forhold til firmaet som bruker det?

Si din mening og delta i diskusjonen nedenfor artikkelen!