Bli kvitt bilringene!

Bli kvitt
bilringene!

Sliter du med noen kilo for mye rundt livet? Les ernæringsfysiologens råd for hvordan du kan bli kvitt magefettet.

Av ernæringsfysiolog Hanna Hånes

Hvorfor bør bilringene
bort?

Fett på magen er gjerne et resultat av at du har for mye fett på kroppen totalt sett. Menn har en særlig tendens til å samle opplagsnæring rundt livet. Dette fettet er uheldig fordi det omsettes hele tiden, det gir økt fettinnhold i blodet. Noen kan også
få tendens til høyt blodsukker.

1 - faste måltider

Kom inn i en god måltidsrytme: Bestem deg for tidspunkter for tre faste måltider og et eller to mellommåltider. Spis deg mett til måltidene og et eple, et knekkebrød el l som mellommåltid hvis du blir sulten.

2 - bort med alt sukker

Sukker øker appetitten, du drikker kalorier nesten uten å vite om det. Kutt ut all søt brus og cola, drikk eventuelt sukkerfritt eller aller best - drikk te, naturlig mineralvann eller vann fra kranen. Også juice og fruktyoghurt inneholder en del sukker.

3 - obs for øl og
alkohol

Kaloriene i øl og andre alkoholholdige drikker har en tendens til å legge seg rundt magen. Det beste er å kutte ut alkohol når du skal ned i vekt, i alle fall på alle hverdager. Unn deg heller litt i helgen, men pass mengdene. Alkohol er kaloririkt i seg selv, i tillegg følger det med en del sukker i øl, halvsøt hvitvin og drinker. Leveren forbrenner alkohol først, det fører til at de andre kaloriene lett legger seg rundt magen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4 - mosjon

Få fart i fettforbenningen, det får du vet å bevege deg mest mulig i løpet av dagen. Det har liten virkning hvis du trimmer en halv time om dagen og ellers sitter på baken fra morgen til kveld. Prøv å legge inn en rask spasertur til og fra jobb eller skole, gå noen trapper
eller gå litt omkring i løpet av dagen. Når du beveger deg ofte, blir det forbrent flere kalorier. Du bør være i bevegelse minst en time om dagen til sammen. Hvis du trener i helsestudio, med en fotballgruppe el l , prøv likevel å holde deg litt i bevegelse resten av dagen. Ingen steder er forbenningen lavere enn foran fjernsynet.

Hard mosjon, for eksempel jogging og andre kondisjonsøkende aktiviteter, vil føre til sterkere forbrenning av underhudsfettet.

5 - stress

Stress øker mengden kortisol i kroppen, noe som igjen øker midjefettet. Enkelte forskere hevder at jogge-hormoner som dannes i kroppen i forbindelse med mosjon, blokkerer for kortisolets virkning. Derfor - hvis du lever med mye stress i arbeid eller privatliv, er det viktig å mosjonere.

Kostholdstips

Slik klarer du å spise mindre:

Litt eddik eller sitronsaft i måltidet gjør at magesekken tømmer seg senere og du blir fortere mett. Du kan selvfølgelig drikke et halvt glass vann med eplesidereddik i, men du kan også spise litt sylteagurk eller en solid salat med eddik/olje-dressing som forrett.

Et annet råd er vannløselige fiber som fyller opp, for eksempel loppefrøskall. Dette vli også regulerere fordøyelsen bra.

Supper fyller opp og metter, men obs unngå supper med mye fløte. Alle slags grønnsakssupper er bra.

Kutt ut smør og margarin på brødskivene, da sparer du mange kalorier i det lange løp.

Drikk bare skummetmelk. Unngå å bruke juice, melk og annet med kalorier som tørstedrikk.

Spis langsomt til måltidene og kjenn på metthetsfølelsen. Stopp når du kjenner deg mett. Spis ikke opp alt på tallerkenen.

Røyke-fett

Røykende kvinner produserer mindre mengder kvinnelige kjønnshormoner. Det blir forholdsvis mer av de mannlige kjønnshormonene, noe som gjør at man lett legger på seg rundt magen. Er du kvinne med bilringer, så kan det være effektivt å stumpe røyken.

Mosjonstips

Tren aldri på tom mage. Spis et måltid senest to timer før du trener.

Hvis du er i dårlig form, begynn med å gå. Gå i 15-20 minutter såpass fort at du føler du blir lett andpusten. Når du har gjort dette fire-fem dager etter hverandre, vil du merke at det går framover!

Finn en aktivitet du liker. Mosjoner gjerne sammen med andre, da blir det mer forpliktende, og ikke så lett å skulke. Men husk at også den daglige aktiviteten utenom mosjonsøktene har stor betydning.

Moderat intensitet gir størst fettforbrenning, moderat intensitet innebærer at du blir varm og så vidt andpusten.

Når du minsker fettet ellers på kroppen, vil også bilringene minske. Du kan i tillegg trene magemusklene for å få fastere mage, med såkalte situps. Å punktslanke magen er dessverre ikke mulig.

Trøst

Noen av oss er skapt slik at vi har mer fett på magen uansett, menn har mer enn kvinner på grunn av hormoner. Også blant kvinner er det forskjell. Ta derfor med i vurderingen hvilken kroppsform du har. Hvis du ikke får bort alt magefettet, får du kanskje bort noe og blir kvitt overvekten!

Hvis du har insulinresistens eller tendens til høyt blodsukker, bør du prøve en diett med lav glykemisk indeks, les mer om det på
vekt-og-helse-siden.

Mozon.no, oppdatert 02.10.02