Bli din egen kabelsjef

Ny avtale skal sikre dine TV-rettigheter overfor kabelselskapene. Du trenger ikke lenger finne deg i dårlige TV-signaler, kanaler som faller ut og dårlig service.

Det kan gå mot lysere tider for landets 800.000 kabel-TV abonnenter. Forhandlinger mellom kabel-TV selskapene og forbrukerne, representert gjennom NNBL (Norske Boligbyggelags Landsforbund), Forbrukerombudet og Forbrukerrådet, tar sikte på å formalisere og konkretisere forholdene seg i mellom.

Klarere rettigheter

For kabel-TV-abonnenter kan dette bety slutten på langvarige ergrelser over dårlige tv-signaler, manglende internettaksess og slett service.

- Standardkontrakten skal bedre belyse rettigheter og plikter i forholdet mellom forbrukerne og kabel-TV selskapene, sier Bente Øverli hos Forbrukerombudet.

Partene er helt i sluttfasen av forhandlingene.

- Størst uenighet er det mellom partene på punktene som går på varighet og oppsigelse, framføringsretten, feilrettingsfrister og prisavslag ved feil, sier Øverli.

Slutt for monopolene

Kontrakten legger opp til en tredeling i forbrukernes forhold til kabelselskapene. I stedet for å få en komplett pakke fra netteieren vil kundene kunne kjøpe innholdstjenester, service og installasjon hos forskjellige leverandører.

- På denne måten åpnes markedet opp, og kundene vil ha økt valgfrihet, sier Paal Bjønnes i Forbrukerrådet. Bjønnes mener at dette vil føre til at kabel-TV-selskapene må skjerpe seg i forhold til den prisen de tar og den service.

- Etter hvert vil flere medier kunne brukes til å levere tjenester som kabelselskapene har hatt monopol på, sier Bjønnes. Han tror at utviklingen på telenettet med ADSL, mobilnettet med UMTS og satellittjenester, vil kunne konkurrere med kabel-TV-selskapene om slik overføring.

Slik det er i dag leier ikke kabelselskapene ut nettenesine til andre innholdstilbydere. På denne måten oppnår de lokale monopolsituasjoner som er svært uheldige for forbrukerne. Parallellen til telenettet er tydelig. Der er Telenor og NetCom pålagt å leie ut kapasitet på nettene sine.

Krev prisavslag

Kabel-TV kunder har ofte opplevd at tjenesten de betaler har alvorlige mangler. De opplever snø på skjermen, kanaler faller ut, telefonen virker ikke og internettaksessen er treg. På grunn av dårlige avtaler er kundene er i slike tilfeller i stor grad overlatt til seg selv. Kabelselskapene har fått kritikk for å være lite velvillige og serviceorienterte, og bare i ytterst få tilfeller innrømmer de ansvar for ikke å ha levert tjenesten som du betaler for.

- Still krav til kabelselskapet, er Paal Bjønnes sin klare oppfordring til kunder som opplever slike situasjoner. Selv om situasjonen kan føles rimelig håpløs gjelder det å stå på kravene. Får du ikke varen som du abonnerer på, skal du heller ikke betale full pris. Bjønnes forteller at Forbrukerrådet får inn mange klager på kabelselskapene, men at kabel-TV selskapene har begynt å innse at god service er viktig.