Billigst mulig drosjetur

Satser du på å ta drosje til og fra festene og familieselskapene i jula? Finn det billigste selskapet i ditt område i DinSides prisoversikt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Synes du drosjeturen hjem fra sist fest ble i dyreste laget? Blir taxiregninga bare dyrere og dyrere? Det kan faktisk hende at du har rett. 1. mai i vår ble det nemlig åpnet for fri konkurranse mellom drosjeselskapene i seks områder.

Drosjene konkurrerer nå på pris i disse områdene i landet: Oslo/Akershus, Drammen-, Kristiansand, Stavanger-, Trondheim- og Bergens-området. Foreløpig er resultatet av den frie konkurransen høyere priser hos de aller fleste selskapene som ble ”satt fri”.

Dyrere i Oslo

Billigst mulig drosjetur

Oslofolk er av de som får merke prisøkning mest. Ifølge en prisundersøkelse i Forbrukerrapporten har Oslo Taxi satt opp prisene med over 17 prosent etter ”frisleppet”. Taxi 2 i Oslo slo til med en økning på hele 21,2 prosent ifølge tallene i Forbrukerrådets undersøkelse.

Taxiselskapene som ikke driver under fri konkurranse, må holde seg til Konkurransetilsynet sine priser. Klikker du på linkene øverst til høyre, får du opp prisene i områdene med fri konkurranse. Øverst i alle tabellene ligger statens satser. Dermed kan du se om din sentral tar mer eller mindre enn statens satser.

I noen av tabellene er det noen tomme rom. Det betyr at selskapet ikke ville eller kunne gi oss prisene sine. Like fullt er selskapets biler tilgjengelige i gatene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Økte priser

DinSide har sjekket minstesatsene på hverdager, i helga på nattetid, og på to oppdiktede turer. På turene i vår undersøkelse kan du spare maksimalt 20 kroner ved å velge riktig selskap. Hadde vi valgt andre type turer, kan det hende at du kunne spart mer, og at andre selskap ville kommet ut som de billigste.

DinSides undersøkelse viser at ingen av selskapene på Østlandet har beholdt den statlige maksimalprisen etter 1. mai. Oslo Taxi har økt sin minstepris på natta i helga til 91,50 kroner. (Statlig maksimalsats er 68,50 kroner).

Ender takstameteret ofte på minsteprisen på vei hjem fra byen, tjener du på å velge Taxi 2 i Oslo. De tar 70 kroner i minstepris lørdagsnatta. Velg riktig på to turer, og du har tjent inn en halvliter.

Norgestaxi Oslo ville dessverre ikke gi oss prisene, da de var opptatt med flytting. I ettertid har vi likevel innhentet prisene på tur 1 og tur 2.

Billig i Sør

I Stavanger-området skiller Norgestaxi seg ut som det billigste selskapet. Her kan du spare 20 kroner på en natt-tur hjem.

I Bergen sparer du rundt 15 kroner på både natt- og dagturen, hvis du velger Norgestaxi fremfor Bergen Taxi. Prisene i begge selskapene ligger over statens satser.

Drosjekundene har det godt på Sørlandet. Alle de tre selskapene vi snakket med tok statens satser eller mindre. I Trøndelag holder Melhus og Klæbu Taxisentral seg til statens satser, mens både Trøndertaxi og Norgestaxi Trondheim ligger godt over.

Vanskelig å velge riktig

Hvordan bør du så gå frem for å få billigst mulig transport? Oppgaven er ikke bare enkel.

- Prissystemet er blitt så vanskelig at folk nesten ikke klarer å sammenligne priser, sa Forbrukerrådets direktør, Per Anders Stalheim til Forbrukerrapporten.

Det er ikke lett å vite hvilke satser som gjelder for din kjøretur. Noen selskaper holder på natt-taksten lenger enn andre. Taxi 2 i Oslo har rushtidstakster på morgen og ettermiddag. Et råd er å prøve flere selskap hvis du ofte tar samme turen på samme tidspunkt (for eksempel kjøretur hjem fra byen natt til søndag). På den måten kan du finne ut hva som er billigst for ditt bruk.

Står du i drosjekø, skal du i utgangspunktet kunne velge fritt blant bilene i køen. Men vær obs. på at sjåførene har en innarbeidet køkultur, som går ut på at første bil i køen får kundene.

Billige selskaper

Selv om fri konkurranse i hovedsak har gitt høyere priser, er det noen selskaper som kan berømmes for å ikke ha satt opp prisen. Det gjelder Taxi Sør AS, Vennesla Drosjesentral og Søgne Drosjesentral i Vest Agder, og Melhus og Klæbu Taxisentral i Sør-Trøndelag.