Aller billigst er Vår Finans. Men det fordrer at du er tilknyttet et LO-forbund. Hvis ikke du er det, har Toyota Kreditbank det rimeligste billånet.
Aller billigst er Vår Finans. Men det fordrer at du er tilknyttet et LO-forbund. Hvis ikke du er det, har Toyota Kreditbank det rimeligste billånet.Vis mer

Billån: Hvilket selskap bør du velge?

Billigste effektive rente på billån er nesten ti prosent for et lån på 100.000 kroner. DnB finans, som er dyrest, krever 11,52 prosent rente!

Vi har undersøkt billånsbetingelser hos fire bilforhandlere og i tre banker.

Vi fant små forskjeller i betingelsene. Maksimal renteforskjell blant de undersøkte selskapene er 1,82 prosent. Det høres kanskje mye ut, men utgjør i vårt eksempel (et lån på 100.000 kroner over fem år med egenkapital på 35 prosent) en differanse i terminbeløp på 82 kroner per måned. Antageligvis ikke nok til at det er avgjørende for valg av finansieringsselskap.

Vår undersøkelse avdekker at der noen ligger høyere på etableringes- og termingebyrer, tar de igjen i form av lavere rente.

Billigste bilfinansiering
RangeringSelskapEffektiv rente 100.000terminbeløpEffektiv rente 200.000terminbeløp
1Vår Finans LO-tilknyttet9,702.090,-8,714.091,-
2Toyota Kreditbank9,962.102,-8,844.103,-
3Vår Finans10,092.107,-8,904.109,-
4Opel Bank10,662.133,-9,464.158,-
5DnB Finans Totalkunde10,752.137,-9,504.162,-
6K-Finans Kampanje*10,732.136,-9,764.185,-
7Volvo Finans10,912.144,-9,564.167,-
7Møller Bilfinans10,912.144,-9,564.167,-
9K-Finans10,952.1469,874.196,-
10DnB Finans11.522.172,-10,164.221,-
Alle tall med utgangspunkt i pant i bil, 35% kontantbeløp og nedbetaling over fem år. Selskapene er rangert etter lån på 100.000 kroner. *K-Finans kampanjetilbud varer til 16. oktober


Har du andre betingelser eller annet selskap: Kontroller og sammenlign selv med DinSides
2155 TARGET="_top">"Effektiv rente kalkulator"

Må du ha 35 prosent egenkapital?

Kjøpsloven krever at du betaler 35 prosent kontant ved kredittkjøp i en butikk. Bilforretningene omgår denne regelen i stor stil. Du får finansiert 80%, men renten blir da høyere.

Regelen om at du må betale 35 prosent av kjøpesummen kontant, har kommet for å beskytte deg mot gjeldsproblemer som følge av at du blir overtalt til et impulskjøp. En bil faller forholdsvis raskt 15-20 prosent i verdi når den ikke lenger er helt ny. Om du nå oppdaget at du ikke lenger kunne betjene lånet, måtte du kanskje selge den for en lavere sum enn den gjenstående gjelden.

Omgås

Likevel føles kanskje ikke 35-prosentkravet som noen hjelp for deg som ikke har pengene, men som har veldig lyst på bilen. Og har du betalingsevne, har nok finansieringsselskapene også lyst til å låne deg mer enn 65% av kjøpesummen. Og bilforretningen vil gjerne selge.

Dere er altså tre parter som gjerne vil se bort fra reglen, og da går det som det må gå: Den omgås.

Riktignok kan ikke bilforhandleren tilby deg mer enn 65% kreditt, men alle forhandlere DinSide var i kontakt med kunne hjelpe til å formidle kontakt med selskaper som kunne låne deg mer om du var kredittverdig nok.

Finansieringsselskapene kan bare gi mer enn 65% finansiering når kunden henvender seg direkte til dem. I butikken kan de ikke tilby mer enn 65%. Men det er svært vanskelig å oppdage om forretningen tar kunden i hånden og "leier ham rundt hjørnet" til finansieringsselskapet.

Dette er nok helt på kanten, for ikke å si over kanten, av loven.