Bilforsikringen går amok

Biler litt ut over det vanlige faller i to grupper: De er enten dyre eller helt umulige å forsikre.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du kan risikere å betale over 50.000 kroner årlig i bilforsikringspremie selv om du ikke er helt ung, har bra bonus, garasje og en ellers grei skadehistorikk.

Liten er best

Ferrari - en av de vanskelige bilene å forsikre i Norge.
Ferrari - en av de vanskelige bilene å forsikre i Norge. Vis mer

DinSide har sett på hva det koster å forsikre biler som har litt mer enn 70 hestekrefter og en 1,4 liter motor.

Vi hadde en anelse om at det kunne være dyrt. Og en ringerunde til en rekke av de store norske forsikringsselskapene bekreftet antagelsen.

Ønsker du å se de ti bilene vi ville forsikre, og premiene for å forsikre dem, klikker du på lenkene øverst til høyre.

Inaktivt i Aktiv

To av de seks selskapene vi ringte, ville ikke forsikre bilene i det hele tatt. Dette var nettforsikringsselskapet Aktiv 24 og Trygg Hansa.

Av de resterende fire selskapene, var det bare Gjensidige Nor Forsikring som var villig til å gi en pris på alle bilene. De andre tre, Vesta, If og Sparebank 1, kunne bare forsikre noen av bilene.

For eksempel må du betale nærmere 50.000 kroner i årlig premie i Sparebank 1 for å forsikre en BMW 325I med en 2,5 liter motor og 192 hestekrefter. If tilbyr samme forsikring til 26.179 kroner.

Streng politikk

Markedssjef i Aktiv 24, Tor Bjoland, bekrefter at selskapet har en streng politikk.

- De bilene som er i risikoklassen har vi utelukket, sier Bjoland.

Selskapet forsikrer heller ikke biler hvor eieren er under 23 år.

Ikke engang en simpel ansvarsforsikring er det mulig å tegne for noen av de nevnte bilene.

Ikke veldig voksen

Og de er ikke alene. For Trygg Hansa hilser heller ikke hvem som helst velkommen.

- Trygg Hansa er et lite nisjeselskap i Norge som på grunn av risikoen involvert ikke har mulighet til å tilby hele produktspektret på bil. Vi gjør det for å sikre at vi skal være i stand til å tilby voksne og ansvarsbevisste mennesker med standard bilmodeller en fordelaktig pris, sier markedssjef Ingrid Asphjell di Meo.

For eksempel koster det hele 13.000 kroner å ansvarsforsikre en New Beetle. Men da må motoren ikke være for stor. Å få kasko, kan du bare glemme.

Undertegnede forsøkte å kaskoforsikre en slik bil i Trygg Hansa for ett år siden. Det gikk ikke. Men så er jeg vel heller ikke så veldig voksen og ansvarsbevisst?

Kan bli enda dyrere

Forsikringsprisene fra de ulike selskapene er alle basert på de samme kriteriene.

Vår forsikringsperson er en mann på 31 år som bor i Oslo 6, har bilen i felles garasje, kjører 14.000-16.000 kilometer årlig, og har oppnådd en bonus på 50 prosent. Egenandelen er satt til 4.000 kroner.

Vi har på alle måter forsøkt å sette kriteriene så rimelige som mulig. Men det er viktig å være oppmerksom på at en yngre person med lavere bonus vil komme enda dyrere ut.