OVERRASKET: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl uttrykker overraskelse over årsavgiften for elbiler. Video: Dagbladet TV. Vis mer

Statsbudsjettet 2021

Bil: Dette blir dyrere

Avgiftsendringer for drivstoff og forsikring.

Publisert
Sist oppdatert

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 foreslås flere endringer som vil treffe deg med bil i husholdningsbudsjettet.

Den største nyheten er kanskje at det foreslås at elbilene må betale veiavgift - eller mer korrekt trafikkforsikringsavgift.

Det foreslås imidlertid ikke full avgift som for andre biler - men slik avgiften er for motorsykler, som er 5,85 kroner per døgn - mot 8,40 per døgn for bensin- og dieselbiler. Samtidig har regjeringen foreslått å senke avgiften på diesel.

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl uttrykker overraskelse over dette og andre punkt i statsbudsjettet, av det som dreier seg om bil:

- Årsavgiften for elbiler overrasker. Denne vil nå øke fra 0 kroner til å være på drøye 2000 kroner, sier Sandmæl til Dinside.

- Det har også blitt en økning i CO2-avgiften for nybilkjøp. Og avgiftsøkning for hybridbiler gjennom økt rekeviddekrav. CO2-avgiften økes på drivstoff, men kompenseres gjennom redusert veibruksavgift, sier Sandmæl videre.

Her er noen av forslagene:

#1: Drivstoffavgiftene

Regjeringen foreslår å redusere satsene i veibruksavgiften for å unngå at forslaget om økt CO2-avgift på mineralske produkter og økt omsetningskrav for biodrivstoff skal føre til økte pumpepriser på drivstoff.

I tillegg foreslår regjeringen å øke satsene i veibruksavgiften på LPG og naturgass.

Veibruksavgift på drivstoff er avgift på bensin, umerket mineralolje, bioetanol, biodiesel, naturgass og LPG som blir innført til Norge eller produsert i Norge.

Om veibruksavgift på drivstoff

Fra 1. juli 2020 skal det betales veibruksavgift på alt flytende biodrivstoff som kan brukes i dieselmotorer eller bensinmotorer. Veibruksavgiften omfatter fra dette tidspunkt bensin, mineralolje, naturgass, LPG, bioetanol og biodiesel, med varierende satser.

Det er fritak fra veibruksavgift på

  • avgiftsfri diesel til bruk i traktorer, forutsatt at oljen er merket (tilsatt farge- og sporstoffer)
  • bensin som brukes i arbeidsredskaper med totaktsmotor, for eksempel motorsag

Bruker du båt eller snøscooter i veiløse strøk, kan du få kompensasjon for avgift på bensin.

(Kilde: Skatteetaten.no)

I kroner og øre betyr det dette i avgift, fordelt på drivstofftype:

  • Bensin: Fra 4,91 kr/liter til 5,01 kr/liter - en endring på 2,0 prosent.
  • Autodiesel: Fra 3,62 kr/liter til 3,58 kr/liter - en endring på -1,1 prosent.
  • Bioetanol: Fra 2,37 kr/l til 2,45 kr/l - endring på 3,4 prosent.
  • Biodiesel: Fra 3,62 kr/l til 3,66 kr/l - endring på 1,1 prosent.
  • LPG: Fra 3,48 kr/kg til 4,27 kr/kg - endring på 22,7 prosent.

#2: Økt trafikkforsikringsavgift

Trafikkforsikringsavgiften foreslås økt. Trafikkforsikringsavgiften er det som tidligere var kjent som årsavgiften.

I tillegg foreslår regjeringen å innføre trafikkforsikringsavgift for elbiler med lik sats som for motorsykler.

Det betyr at elbileiere vil måtte betale 5,85 kroner per døgn bilen er registrert.

Trafikkforsikringsavgift

Fra 1. januar 2018 ble årsavgiften erstattet av en trafikkforsikringsavgift. Avgiften kreves inn av forsikringsselskapene sammen med forsikringspremien.

Det er påbudt å ha gyldig forsikring for alle registrerte kjøretøy. Hvis du ikke betaler forsikring og trafikkforsikringsavgiften (årsavgift) for kjøretøyet ditt, vil du bli ilagt et gebyr for hver dag kjøretøyet er uforsikret.

(Kilde: Vegvesen.no)

Her er satsene og endringene som foreslås for de øvrige kjøretøykategoriene:

  • Bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter: Fra 8,12 kr/døgn til 8,40 kr/døgn - en økning på 3,4 prosent.
  • Dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter: Fra 9,47 kr/døgn til 9,80 kr/døgn - en økning på 3,5 prosent.
  • Elbiler: Ny sats, 5,85 kr/døgn
  • Motorsykler: Fra 5,65 kr/døgn til 5,85 kr/døgn - endring på 3,5 prosent.
  • Traktorer, mopeder mv: Fra 1,31 kr/døgn til 1,36 kr/døgn - endring på 3,8 prosent.

#3: Hybridbiler

Regjeringen foreslår å øke kravet til elektrisk rekkevidde for ladbare hybridbiler fra 50 til 75 km, for at denne typen biler skal kunne oppnå maksimalt vektfradrag i engangsavgiften.

Elektrisk rekkevidde er en faktor i beregningen av engangsavgift på ladbare hybrider. Dette var nytt fra og med 1. juli 2018.

Tidligere hadde alle ladbare hybrider et vektfradrag på 23 prosent før fastsettelse av engangsavgift, uavhengig av elektrisk rekkevidde.

Per i dag vil en ladbar hybrid måtte ha en oppgitt elektrisk rekkevidde på minst 50 km for å oppnå maksimalt fradrag på 23 prosent - men dersom forslaget blir vedtatt, vil dette altså økes til minst 75 km.

Det vil si at ladbare hybrider med en oppgitt elektrisk rekkevidde på 75 km eller mer, får et vektfradrag på 23 prosent, mens et kjøretøy som har en elektrisk rekkevidde under 75 km, får et fradrag basert på denne rekkevidden.

Fakta om statsbudsjettet

  • Regjeringen Solberg legger fram sitt forslag til statsbudsjett og nasjonalbudsjett for 2021 onsdag 7. oktober. Statsbudsjettet legges alltid frem i begynnelsen av oktober, året før budsjettåret.
  • Statsbudsjettet omhandler statens utgifter og anslåtte inntekter i løpet av ett kalenderår. Det fastsetter også satsene for innkreving av skatter og avgifter.
  • Nasjonalbudsjettet er en mengde anslag for hele den økonomiske utviklingen, og dermed styrende for rammene i statens eget budsjett.
  • Forslaget til statsbudsjett skal videre behandles av Stortinget, som kommer med eventuelle endringer. Stortinget vedtar det endelige budsjettet, som blir bindende for regjeringen og statsadministrasjonen. Revidert nasjonalbudsjett kommer i mai 2021.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer