Bevegelse gir kvinner bedre søvn

For kvinnelige sofagriser er det bevegelse som skal til for å sove godt om natten. Det viser en ny amerikansk undersøkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er forskerne ved Fred Hutchinson Cancer Research Center i Seattle, USA, som har undersøkt sammenhengen mellom bevegelse og søvn. De ville finne ut av om moderat trening eller vanlig bevegelse kunne påvirke søvnkvalitet og vekt.

Studiet omfattet 173 kvinner som alle hadde passert overgangsalderen. Gruppen var i alderen 50 til 75 år og med en livsstil som forskerne definerte som ”tilbakelent”. Kort fortalt besto gruppen av overvektige kvinner som tilbrakte mye kvalitetstid i sofaen med såpeserier.

To grupper
Kvinnene ble delt inn i to grupper og gitt henholdsvis et treningsprogram og et program for vanlig bevegelse.

Blant kvinnene som trente mer enn fire timer i uken ble søvnproblemene redusert med 70% i forhold til de som trente mindre enn tre timer. Men det var en risiko for å få større søvnproblemer om treningen ble gjennomført sent på dagen.

Blant dem som gikk gjennom et bevegelsesprogram falt behovet for sovemedisiner. Problemer med innsovning ble også redusert med 30% i forhold til før studiet startet.

Både bevegelse og trening hjelper
Forskerne konkluderer med at både trening og bevegelsesprogram er egnet til å redusere søvnproblemer hos voksne kvinner. Men de legger også vekt på at mengden aktivitet og tidspunktet på døgnet kan ha betydning for effekten.

Reduksjon av vekt og aktiviteter i frisk luft utendørs hadde ingen betydning for søvnkvaliteten. Resultatet av studiene er publisert i de siste nummeret av tidsskriftet Sleep.

Mozon 04.11.2003