HAR BETALT 690 KRONER FOR Å KOMME I KONTAKT MED LEGEN: Dinside har fått en strøm med henvendelser etter at vi skrev om fastleger og legekontorer som tar betalt for timebestilling på SMS eller internett, blant annet «Finn» som betalte 690 kroner for SMS-er fra legekontoret i fjor. Dette har ikke legene lov til å ta betalt for. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
HAR BETALT 690 KRONER FOR Å KOMME I KONTAKT MED LEGEN: Dinside har fått en strøm med henvendelser etter at vi skrev om fastleger og legekontorer som tar betalt for timebestilling på SMS eller internett, blant annet «Finn» som betalte 690 kroner for SMS-er fra legekontoret i fjor. Dette har ikke legene lov til å ta betalt for. Foto: Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Ulovlige gebyrer hos fastlegen

Betalte 690 kroner for SMS-er fra legen i fjor

«Finn» betalte 690 kroner for timebestillinger og kontakt med fastlegen i fjor. Men det er ikke lov, ifølge Helsedirektoratet og kommunen.

Etter at Dinside skrev om fastleger som tar ulovlig betalt for internett- og SMS-bestilling, har vi fått mange henvendelser om pasienter som sier de må betale for timebestillinger og liknende på SMS til og fra legekontoret.

Prisene er 6 kroner og mange sier de mottar i gjennomsnitt tre meldinger per henvendelse.

Dette betyr at de per henvendelse må betale totalt 18 kroner.

Og dette er noe fastlegene ifølge Helsedirektoratet ikke har lov å kreve betalt for.

– Betalte 690 kroner i fjor

Dinside har blant annet blitt kontaktet av «Finn».

Han heter egentlig noe annet, men vil ikke stå fram med fullt navn fordi han fremdeles må forholde seg til legen og legekontoret i tiden framover.

- FREKT: - Det er ganske frekt, spesielt når det er snakk om pasienter som kanskje har vært syk en god stund, utaler «Finn» til Dinside. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
- FREKT: - Det er ganske frekt, spesielt når det er snakk om pasienter som kanskje har vært syk en god stund, utaler «Finn» til Dinside. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

«Finn» forteller at han i fjor betalte 690 kroner på SMS-kontakt med legekontoret. Dette er betaling for timebestillinger og andre spørsmål til legekontoret.

Mobiloperatøren har bekreftet beløpet som er betalt til det aktuelle nummeret.

– Jeg har dessverre vært mye syk og brukt SMS-bestilling da legekontoret krever det. De har jo nesten ikke telefontid – og de har gjort det slik at man står minimum som nummer ti i telefonkø – så det er bortimot umulig å få svar. Så da har jeg brukt SMS for å spare tid, forteller Finn til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har forsøkt å ta dette opp med legekontoret, men sier til Dinside at han ikke kommer noen vei. Og han er kritisk til at systemet er satt opp slik at du automatisk får to-tre meldinger per henvendelse, som hver koster 6 kroner.

– Når du sender SMS med ønske om en legetime og de ikke har tilgjengelig time til deg, vil de at du sender en ny SMS etter klokka fire – framfor å sette deg opp på en time seinere i uka. Dette betyr nye SMS-er og nye utgifter, sier han.

– Jeg synes det er ganske frekt, i alle fall når det her er snakk om pasienter som kanskje har vært syk en god stund og som kanskje har ligget etter med økonomien også – og så skal de ta så mye betalt. Det er ganske frekt, uttaler Finn til Dinside.

– I fjor betalte jeg 690 kroner, det er tre legetimer, som du heller ikke får på frikortet, sier han videre.

6 KRONER PER MELDING BLIR MYE PENGER TIL SLUTT: De fleste som har tipset Dinside om leger som tar betalt for SMS-bestilling av time, sier at det ikke er snakk om kun én melding - men at det oftest er to eller tre meldinger per henvendelse. Da blir det 12-18 kroner for en timebestilling. Og det er ikke lov. Foto: Kristin Sørdal
6 KRONER PER MELDING BLIR MYE PENGER TIL SLUTT: De fleste som har tipset Dinside om leger som tar betalt for SMS-bestilling av time, sier at det ikke er snakk om kun én melding - men at det oftest er to eller tre meldinger per henvendelse. Da blir det 12-18 kroner for en timebestilling. Og det er ikke lov. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

– Innbyggerne skal ikke betale

Helsedirektoratet og Forbrukerrådet har tidligere sagt til Dinside at legekontorene og fastlegene ikke har anledning til å ta betalt for tjenester som timebestillinger på internett eller SMS.

Både Helsedirektoratet og Forbrukerrådet har uttalt at det er kommunene som har ansvar for å følge opp at regelverket følges.

Vi har derfor kontaktet Oslo kommune, som er kommunen som «Finn» bor i.

Johan Ludvig Torper, medisinsk fagsjef i seksjon for aldring og helse i Oslo kommune, bekrefter også overfor Dinside at dette er en praksis som ikke er lov.

– Det skal være riktige egenandeler. Og skjulte gebyrer skal ikke belastes pasientene. I tillegg er det viktig at fastlegetjenesten benytter seg av elektroniske verktøy som gjør det enklere for pasienten å kommunisere trygt med sitt legekontor. Betaling, timebestilling og resepter kan håndteres elektronisk, og skal være en del av den ordinære tjenesten. Innbyggerne våre skal ikke betale for denne utviklingen, sier Torper til Dinside.

- INNBYGGERNE SKAL IKKE BETALE FOR DEN ELEKTRONISKE UTVIKLINGEN: Betaling, timebestilling og resepter skal være en del av den ordinære tjenesten og innbyggerne skal ikke betale for dette, sier Johan Olav Torper i Oslo kommune til Dinside.
- INNBYGGERNE SKAL IKKE BETALE FOR DEN ELEKTRONISKE UTVIKLINGEN: Betaling, timebestilling og resepter skal være en del av den ordinære tjenesten og innbyggerne skal ikke betale for dette, sier Johan Olav Torper i Oslo kommune til Dinside. Vis mer

– Dette vil vi ha slutt på

Torper sier videre at selv om det store flertallet av fastleger har gode rutiner for dette, må kommunen følge nøye med så ikke pasienter opplever slike urimeligheter.

– Vi vet at det har vært utfordringer knyttet til leverandører av tjenesten, men det er helt uakseptabelt at innbyggerne skal betale ulovlige gebyrer til fastlegen for bestilt time. Innbyggere som utsettes for dette, bør kontakte bydelen fastlegen har avtale med, dvs. bydelen fastlegekontoret har adresse i, slik at bydelene kan følge opp saken videre, sier han.

Han understreker også at eksempelet med Finn som har betalt 690 kroner for å komme i kontakt med legen, ikke er greit.

– Det er selvfølgelig absolutt ikke greit. I den konkrete saken bes pasienten om å kontakte bydelen for videre oppfølging av saken, sier Torper.

– Dette vil vi ha slutt på. Det er bydelene som er delegert ansvar for å følge opp at fastlegene forholder seg til dette regelverket. Innbyggerne kan hjelpe oss med dette ved å varsle bydelene. Så forventer vi at bydelene følger opp dette med sine fastleger, sier Torper og viser til at byrådsavdelingen i kommunen sendte et brev til bydelene sist 13. november 2017 der vi ba spesielt om at dette må følges opp.

– Bør kreve å få refundert pengene

Fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet, har tidligere uttalt at fastlegene må rydde opp og at pasienter bør si ifra til legen eller kommunen dersom de blir avkrevd slike gebyrer.

- BE OM REFUSJON: Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet sier det ikke er greit å betale for SMS-tjenester og anbefaler å be om refusjon dersom du har betalt for slike tjenester. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet
- BE OM REFUSJON: Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet sier det ikke er greit å betale for SMS-tjenester og anbefaler å be om refusjon dersom du har betalt for slike tjenester. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet Vis mer

Og om Finn som må betale nesten 700 kroner i SMS-gebyrer sier hun dette:

– Dette er ikke greit. Vi vil først og fremst be pasienten om å ta dette opp med sitt legekontor. Dersom det ikke går er neste instans kommunen. Det er kommunen som har ansvaret for at fastlegene holder seg innenfor den avtalen fastlegene har inngått med kommunen. Vi anbefaler også å kreve beløpet refundert, uttaler Vie til Dinside.

Vi har også vært i kontakt med Helsedirektoratet etter at Finn fortalte oss om sine SMS-utgifter.

Steinar Mathisen, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, understreker at det er i strid med stønadsforskriften å kreve betaling for SMS-tjenester.

- LEGENE KAN IKKE TA BETALT: Steinar Mathisen i Helsedirektoratet sier at legene ikke har anledning til å ta betalt for «tilleggstjenester». Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet
- LEGENE KAN IKKE TA BETALT: Steinar Mathisen i Helsedirektoratet sier at legene ikke har anledning til å ta betalt for «tilleggstjenester». Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet Vis mer

Han hevder også at det ikke har noen betydning hvem det er som mottar betalingen, om det er fastlegene eller en ekstern tjenesteleverandør:

De kan uansett ikke ta seg betalt, det er både Helsedirektoratet og Helse- og omsorgsdepartementet enige om.

Det er leverandøren av tjenesten som har tatt betalt, ikke fastlegen eller legekontorene.

– Fastlegene tilbyr en offentlig finansiert helsetjeneste, og totaløkonomien i fastlegeordningen er fullt ut regulert. Legenes inntjening og utgifter tas hensyn til under de årlige forhandlingene mellom staten og Den norske legeforeningen. Legene har således ikke anledning til å avkreve pasienten vederlag utover det som er avtalt under forhandlingene. Det er ikke anledning til å tilby «tilleggstjenester» mot pasientbetaling innenfor den offentlig finansierte helsetjenesten, sier Mathisen til Dinside.

Alna bydel: Legekontorene har frist 1. mars

Avdelingsdirektør Jan-Henrik Karlsen i Bydel Alna, Oslo kommune, sier til Dinside at de er i samtale med legesentrene i bydelen, at betalingstjenestene skal opphøre og at det snart kommer et nytt system.

– Bydel Alna er i dialog med de elleve legesentrene i bydelen om saken og har satt en endelig frist til 1. mars med å avvikle tjenester som tar ulovlig betalt. Etter dette vil bydelen ta en gjennomgang av legesentrenes tjenester og vurdere grunnlag for pålegg om avvikling, sier Karlsen.

Han forteller at noen legesentre allerede har avviklet betalingstjenestene og at andre venter på digitale løsninger i regi av Direktoratet for E-helse og journalleverandøren System X.

– Disse skulle vært klare i januar, men er dessverre forsinket, sier Karlsen – og nevner det aktuelle legesenteret som «Finn» er pasient ved som et av disse.

– Dersom løsningene i regi av Direktoratet for E-helse og journalleverandøren System X trekker ut ytterligere i tid, må bydelen pålegge legesentrene en mellomløsning hvor de selv betaler de aktuelle gebyrene, sier Karlsen til Dinside.

Han oppfordrer pasienter som opplever å måtte betale for tjenester som skal være gratis, til å sende klage til legesenteret.

Men ifølge Karlsen kan ikke «Finn» regne med å få de allerede betalte gebyrene refundert:

– Legesentrene må få rimelig tid til å legge om sine systemer, og pasienten kan nok ikke påregne å få tilbake gebyrer som har påløpt tilbake i tid, uttaler Karlsen.