Betal, eller få betalingsanmerkning?

KAOTISK: FixTelecom fortsetter å sende fakturaer til kunder som nå betjenes av Briiz. Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og Teletilsynet ber Briiz/FixTelecom-kundene om å avvente situasjonen. Kundene er imidlertid redde for betalingsanmerkninger.

Publisert
Sist oppdatert


Status quo

Tirsdag skrev vi om FixTelecoms brev og faktura til sine kunder hvor de hevdet at den tidligere annonserte overgangen til Briiz Telecom var uautorisert og dermed ugyldig. Kunder har mottatt faktura fra begge selskap. Mens Briiz tilbyr kundene sine å avvente situasjonen, gir FixTelecom de samme kundene rekordkort tid på å betale både for brukte tellerskritt, og forhåndsbetaling av abonnement til og med september.

Da vi snakket med Forbrukerombudet på tirsdag var det entydige rådet til de berørte kundene å betale for samtaletid og abonnement frem til den annonserte overgangen til Briiz i begynnelsen av juli, men å droppe resten. Trykk her for å lese mer.

Trykk her for å lese Forbrukerombudets uttalelse.

Nå har også Post- og Teletilsynet (PT) kommet på banen, og de anbefaler berørte forbrukere å følge Forbrukerombudets råd. På sine nettsider skriver PT at de også har stilt krav til FixTelecom med bakgrunn i en rekke klagesaker. Fordi kravene ikke har blitt oppfylt, har PT foreløpig ekskludert Fix fra www.telepriser.no. De er heller ikke lenger med i vår telefonkalkulator.

Post og Teletilsynet

Betalingsanmerkninger?

Men rot og kaos til tross - flere DinSide-lesere er skeptiske til dette rådet. - Det er jo dumt å få problemer med kredittverdigheten sin for en filleregning på et par hundre kroner, sier en av dem som har kontaktet oss.

Vi tok en telefon til Forbrukerombudet for å høre om de hadde noe å tilføye.

- Det har vært så mye rot, at vi vil råde alle FixTelecom/Briiz kunder til å sende et brev til begge firmaene og si at man avventer til det er klart, sier fungerende Forbrukerombud Jo Gjedrem. (Ta kopi av brevet eller e-posten, red. anm.)

- Har man alt betalt til Briiz og ønsker å fortsette med dette selskapet - send notis til FixTelecom og be om spesifisert regning for det man har utestående før overførselen.

DS: Hva skal en gjøre om man som FixTelecomkunde er bundet av bindingstid?

- Etter vårt syn har det gått så langt at folk må kunne si opp avtalen sin helt uavhengig av bindingstid, sier Gjedrem til DinSide.no.

Forbrukerombudet skriver på sin nettside at de, sammen med PT og Forbrukerrådet, har hatt møter med henholdsvis FixTelecom, MCI Norway AS og Briiz Telecom, hvor de har presisert at kunder som verken ønsker Briiz Telecom eller FixTelecom, skal ha muligheten til å kontakte en annen teleoperatør for overføring av abonnementet.

Briiz Telecom har lovet at telekunder som er flyttet over til firmaet, skal få muligheten til å si opp kontraktene sine selv om de fortsatt er i bindingstid. Hva FixTelecom har sagt sies det imidlertid ingen ting om.

Hvordan unngå betalingsanmerkninger?

Det er, i utgangspunktet, ingen grunn til å bekymre seg for betalingsanmerkninger. Du får ikke betalingsanmerkning om du utsetter å betale en regning et par uker.

Hva som skal til for at en regning går til inkasso og du får en betalingsanmerkning, kan du lese mer om her.


Om du har vanskeligheter for å betale en regning, eller ønsker å utsette den et par uker, er det generelt sett nok å ta en telefon og snakke med en kunderådgiver som kan hjelpe med en betalingsutsettelse eller betalingsplan. (Eller, som vel er tilfelle i denne saken, stoppe kravet til situasjonen er avklart.)

Det er viktig at du, når du snakker med en representant for selskapet, ber om å få navn, stilling og gjerne direkte telefonnummer til ham eller henne. Be dem også sende deg en kopi av betalingsavtalen/utsettelsen dere har inngått. Slik unngår du at selskapet senere sender deg purring, inkassovarsler, at renter og purregebyr påløper - og, i siste instans: Betalingsanmerkning.

Ikke tilgjengelige

Det som gjør denne saken så spesiell, er at FixTelecom ikke er tilgjengelig for kommunikasjon med sine kunder. Det har ikke lyktes DinSide å komme i kontakt med selskapet, trass i utallige forsøk de siste par dagene. Heller ikke noen av FixTelecom-kundene vi har vært i kontakt med har lyktes å få selskapet i tale.

Det kan imidlertid synes at om e-posten deres virker, så en måte å spor-sikre seg er å sende en epost til kundeservice, og beholde kopien. En annen variant er å sende rekommandert post, der avsender må skrive under. Dette blir imidlertid en mye dyrere måte å gjøre det på.

Mange ugler i mosen og enda mer søl

Det har imidlertid kommet enda flere momenter som gjør oss skeptiske til FixTelecom. En observant DinSide-leser så nemlig at selskapet ikke bare hadde fått nytt kontonummer, men at de opererer med et nytt organisasjonsummer på den nye fakturaen.

Søker du på organisasjonsnummeret på fakturaen fra FixTelecom i Enhetsregisteret får du denne meldingen. <i>Illustrasjon: Per Ervland</i> Foto: Per Ervland
Søker du på organisasjonsnummeret på fakturaen fra FixTelecom i Enhetsregisteret får du denne meldingen. Illustrasjon: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


- Et søk på Brønnøysundregisterets nettsider førte ikke frem, sier vår leser. En telefonsamtale til registeret ga heller ingen klare svar på hva det nye organisasjonsnummeret indikerer. Det hadde nemlig for få sifre til å være et gyldig norsk organisasjonsnummer.

Ifølge Brønnøysundregisteret er FixTelecom NUFs organisasjonsnummer: 9876 60 066. Det var dette nummeret som tidligere ble brukt på fakturaene. FixTelecom Ltd, som står som mottaker av denne fakturaen, har ifølge Brønnøysundregisteret organisasjonsnummer 9876 60 074. Oppført adresse er Storbritannia.

På den nye fakturaen er det oppgitt et helt nytt organisasjonsnummer 4821 299.

I tillegg har selskapet ny adresse på den nye fakturaen: Servicebox 645, 4606 Kristiansand. - En kan ikke drive en virksomhet fra en Postboks, sier en rådgiver i Brønnøysundregisteret. - Selskapets postadresse er fremdeles i Karenslyst Allé i Oslo.

En tredje eier?

Den nye kundesupport-mailadressen til FixTelecom leder til Customersupport.no, eller Ventelo som selskapet egentlig heter. Da vi ringte Ventelo fikk vi bekreftet at selskapet har kundesupport for FixTelecom, men det lyktes oss ikke å få noen i selskapet til å uttale seg offisielt om Ventelos forhold til FixTelecom.

Ifølge vår søsterpublikasjon iMarkedet betalte nemlig dette selskapet 30 millioner kroner for å overta FixTelecoms kunder tidligere denne måneden. Det spekuleres nå i markedet hvorvidt den utsendte fakturaen er en del av Ventelos strategi for å få tilbake noen av de pengene de har betalt for de 30.000 telekundene de ikke fikk.

Les mer:

  • Vill telekamp om 30.000 kunder
  • Vill og skitten telekamp fortsetter
  • Ber myndighetene advare mot Fix-faktura
  • Teleselskap saksøker Telenor
  • Er det noen som har fått svar på sine henvendelser til FixTelecom? Skriv og fortell i debatten under!

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer