Best i test: Fordi de gjerne vil ha nye kunder

De klare "vinnerne" ble Gjensidige, If og Aktiv 24.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Gjensidige: Vårt prøveskjema ble sendt den 30. januar. Vi fikk umiddelbart tilbakemelding, der de takket for skjemaet, og ba om noen dager til å svare. Et konkret forsikringstilbud kom den 2. februar.

- Vi fikk virkelig kjørt oss de første dagene, sier Øystein Thoresen, informasjonssjef i Gjensidige. I løpet av den første uka mottok vi rundt 1300 skjemaer i døgnet. Dette er mye, spesielt hvis en tar i betraktning at vi ellers ligger på rundt 100 henvendelser via nettet til daglig.

- I praksis måtte vi sende ut et standardskjema, der vi opplyste at vi jobbet med saken, og lovte å komme tilbake til kunden når vi ble mer ajour.

- Hvorfor konkurrentene våre ikke har svart, vil jeg naturlig nok ikke svare på. Vi i Gjensidige Nor ser imidlertid på dette som en flott måte å få tak i nye kunder på. Vi har allerede innsett at stadig flere vil inngå forsikringsavtaler via nettet. Dette er etter vår oppfatning framtiden, og her gjelder det å holde tritt med utviklingen, avslutter Thoresen.

If og Aktiv24

If ga tilbakemelding via e-post der de henviste til egne nettsider, i tillegg har flere av våre lesere blitt oppringt av If på telefon.

Også Aktiv24 svarte raskt, men henviste til sine egne nettsider der du kan beregne pris, og tegne forsikring umiddelbart.

At begge selskapene har denne løsningen var vi klar over på forhånd, noe som også er presisert i selve bilforsikringsskjemaet. De får likevel honnør for å gi rask tilbakemelding.

Vi har imidlertid fått tilbakemelding fra en av våre brukere på at det likevel kan lønne seg å ringe:" Ringte If i går, fikk tilbud på bilen min på 7500 kr, total+-kundeforhold. La inn akkurat de samme opplysningene på nettet (etter svar fra If om å gå direkte til if.no) - og fikk ”tilbud” på 8400 kr. Ta derfor alltid en kontrolltelefon før du aksepterer tilbudet."