SØMLØS HANDEL: Kleskjeden Kappahl har innførst Klarna In-store i sine fysiske butikker og mener dette er lettere og mer sømløst enn andre kredittløsninger i butikk. Foto: Kappahl/Stefan Edetoft.
SØMLØS HANDEL: Kleskjeden Kappahl har innførst Klarna In-store i sine fysiske butikker og mener dette er lettere og mer sømløst enn andre kredittløsninger i butikk. Foto: Kappahl/Stefan Edetoft.Vis mer

XXL og Kappahl om Klarna i fysisk butikk:

- Bedre måte å selge kredittjenester på

Forbrukerrådet mener at butikken ikke er rett sted for kredittsalg, og at butikkene har et ansvar når de fremmer eksterne kredittytere.

Nylig kunne du lese om den nye tjenesten Klarna In-store som kunder hos XXL og Kappahl kan benytte seg av. Denne betalingsløsningen gir deg mulighet til å velge tre betalingsalternativ i fysisk butikk, som du også kjenner fra netthandel: Betal nå, utsett eller del opp.

Betalingsløsningen fungerer ved at kunden finner ønsket vare og oppgir mobilnummeret sitt, som registreres av butikken. Deretter mottar kunden en lenke på mobilen, trykker på den og velger selv ønsket betalingsmåte.

Forbrukerrådet er svært kritisk til denne og lignende betalingsløsninger, som de mener bidrar til den urovekkende veksten i forbrukerkreditt. De mener at butikkene ikke er egnet arena for salg av kreditt, for i motsetning til kredittkjøp på nettet, har du i butikken dårligere forutsettinger for å gjøre veloverveide valg som å sette deg inn i vilkår, pris og sammenligne leverandører.

Nå har vi tatt en prat med sportskjeden XXL og kleskjeden Kappahl for å høre om deres tanker rundt sitt ansvar når de tilbyr en slik betalingsløsning i sine butikker.

Fra aktivt til passivt kredittsalg

Tolle Grøterud, pressekontakt i XXL, framholder at kredittsalgtjenester i fysiske butikker har eksistert i mange år.

- Det vi har gjort med Klarna In-store er å ta det aktive kredittsalget og heller overlatt til kundene selv å bestemme hvordan de foretrekker å betale når de står i kassen, sier Grøterud.

Dette er etter XXLs meninger en mer passiv måte å selge kredittjenester på. Det at grensesnittet for Klarna In-store er identisk med det kunden kjenner fra nettbutikken, passer til at sportskjeden er opptatt av å ikke skille Internett- og butikkunder.

- Våre kunder etterspør dessuten også muligheten til å betale med mobil i butikk, som også blir muliggjort med den nye betalingsløsningen, sier Grøterud.

- Mindre komplisert enn annen kreditt

Også Kappahl ser at handelen utvikler seg til å bli mer sømløs, og at det ikke lenger finnes noe skille mellom digitale og fysiske tjenester.

- Som en del av dette jobber vi for å tilby kundene våre moderne og fleksible betalingsløsninger, uansett om kunden handler på nett eller i butikk. Med Klarna In-store fjerner vi skillet mellom netthandel og fysisk butikk, sier Ingrid Melnes, markedsdirektør i Kappahl.

Hun understreker at de følger gjeldende lover og regler,samt at Klarna In-store ikke skiller seg ut blant vanlige kredittbetalingsløsninger, men snarere er mindre komplisert enn andre kredittløsninger på markedet.

- Som i alt annet vi foretar oss, lå det grundig analyse og arbeid i forkant av innføringen av betalingsløsningen, sier Melnes.

Todelt ansvar

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, er enig i at Klarna In-store gjør netthandel og kjøp i fysiske butikker mer likt. Når det gjelder hvem som har ansvaret ved kredittsalg i butikk, mener han at dette er todelt:

- Helt åpenbart har kundene ansvar for ikke å påta seg mer gjeld enn de klarer å betale tilbake. Samtidig har kredittyter et profesjonsansvar for å sikre at lån innvilges til kunder som har evne, vilje og kapasitet til å betale gjelda, sier Jensen.

Dersom butikken fremmer eksterne kredittytere for sine kunder, som XXL og Kappahl gjør med Klarna, har de en forpliktelse overfor kundene sine til å sikre at det er seriøse aktører de åpner dørene for, fortsetter han.

- Butikken vil ha et ansvar for å sikre ansvarlig markedsføring av kreditt, og det innebærer også at butikkens ansatte har kunnskap om kreditt dersom de aktivt selger kreditt til kundene, understreker Jensen.

Butikker som ikke sikrer ansvarlig markedsføring av kreditt må stå ansvarlig overfor Forbrukertilsynet.

- Passer ikke i fysisk butikk

Selv om ansvaret ligger på utlåner og låner, kommer det til å ligge stadig mer på den profesjonelle parten etterhvert, som Jensen mener bare er rett og rimelig, ettersom det blir stadig lettere å praktisere ansvarlig utlånspraksis med tekniske hjelpemidler som vokser frem.

- Det Klarna In-store ikke klarer å jevne ut er at ved netthandel hjemme i stua har forbrukeren bedre forutsetninger for å sette seg inn i vilkårene og betydningen å ta på seg mer gjeld, sier Jensen.

Forbrukerrådet har ved flere anledninger påpekt at butikken ikke er den best egnede arenaen for å ta kredittbeslutninger, blant annet i sine innspill til ny finansavtalelov.

Thomas Elvestad i Klarna understreket i forrige sak om dette temaet at den nye betalingsløsningen oppgir tydelig i kroner og øre hvor mye de forskjellige finansieringsløsningene vil koste, både totalt og i enkeltavdrag. Dette og vilkår er lett tilgjengelig og synlig på kundens mobil, og kundene kan også velge å betale hele beløpet etter at de har kommet hjem, selv om du har inngått en avtale om delbetaling i butikken.