Bare blåbær!

Bare blåbær!
Nå er det snart blåbærsesong og det er mange gode grunner til å plukke blåbær. I tillegg til helsegevinsten som ligger i bærene får du deg en deilig skogstur som gir energi og avspenning både for kropp og sjel. Få blåbærtipsene her!

Av Dr. Bernt Rognlien
Som næringsmiddel inneholder bærene omkring 10% sukkerstoffer, rikelig med fruktsyrer, fiber, antioksidanter og et blått fargestoff Myrtillin. Sukkerinnholdet er stort i blåbær, derfor er den mild, god på smak og svært næringsrike, den egner seg godt til saft og du kan også lage god vin av blåbær. Blåbær er så søte at du egentlig ikke trenger å tilsette sukker. Lager du saft trenger du heller ikke finrense bærene, det er bare sundt at en del blader følger med, de er også rike på antioksidanter.
Gjør saftingen enkel
De fleste synes det er mye jobb og safte og sylte men safting kan gjøres veldig enkelt. Har du kommet hjem fra en lang skogstur med både en og to bøtter bær og ønsker å bruke de til saft, er det letteste du gjør bare å fryse de ned urenset i passe porsjoner på 2-4 kg. Når du trenger saften tiner du bærene og kjører de gjennom en saftsentrifuge. Saften kan du så varme opp til ca 80 grader å helle på helt rene flasker, korke og snu flaskene på hodet varme. Den vil da holde seg i kjøleskap i 2-3 uker eller mer uten å gjære. Da vil du ha en god og sunn næringsdrikk tilgjengelig hele vinteren.

Godt mot diaré
Blåbærsaft virker lett stoppene. Det er garvestoffer i blåbær som stopper diaré og det er rikelig med blå fargestoffer som både hemmer vekst av bakterier og virus. I tilegg er det godt med salter og næringsstoffer, som du trenger når du har diaré. Spesielt for de som har små barn er dette et fantastisk middel som bedrer tarmfunksjonen. Blåbærsaft virker lett kvalmedempende og stimulerer også fordøyelsen hos barn som har dårlig matlyst og er uopplagte. Men den har også mange nyttige stoffer som gjør at den er god både for barn og voksne. Denne blåbærsaften er rik på lignende antioksidanter som det er i nonijuice fra Tahiti. Dette er antioksidanter som er kraftige og kan ha gunstig virkning både for å forebygge åreforkalkning og kreftutvikling. Ved regelmessig bruk av frisk blåbærsaft har du altså er riktig god livseliksir som kan være med å forebygge både aldring og de viktigste livsstilssykdommene vi plages av.

Friske bær mot forstoppelse
Hvis du spiser bærene friske som blåbærskjold får du i deg så mye fiber og fruktsyrer at de kan ha en lett drivende virkning som også kan være gunstig ved tendens til forstoppelse. Hvis blåbærene tørkes får de derimot en kraftigere stoppende virkning.
Gir bedre nattesyn
Fargestoffet myrtillin i blåbær mener man påskynder gjenoppbygningen av synspurpur, det er grunnen til at nattesynet bedres hvis du spiser blåbær regelmessig. Konsentrat av blåbær er blitt brukt som tilskudd til flygere og andre som trenger ekstra godt nattesyn.

Blåbær til maten
Renser du de friske bærene kan du mose de i en hurtigmikser før du fryser de i porsjonsposer. Blåbærmos kan brukes til både barn og voksne, det kan blandes i yoghurt, krem fraiche eller er fint til desserter, på kaker i kremer etc. Men blåbærmos egner seg også godt i sauser til vilt og annet kjøtt.
Det er mange gode grunner til å plukke blåbær. I tillegg til all helsegevinsten som ligger i bærene, den gode desserten og den deilige blåbærpaien, blåbærvinen får du deg en deilig skogstur som gir energi og avspenning både for kropp og sjel.
God blåbærtur!

Tilrettelagt av Tomas Almås 02.07.02