Det finnes krav og regler for hva som er lov i reklame og markedsføring, både for butikker og andre typer selskaper. Nylig oppdaterte Forbrukertilsynet veiledningen for markedsføringen av individuell pensjonssparing (IPS), som ble relansert i fjor høst.
- I den nye veiledningen har vi konkretisert mer hva som er greit og ikke greit å bruke av påstander i markedsføringen, blant annet knyttet til når og hvordan bankene opplyser om kostnadene knyttet til ordningen, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet til Dinside.no.

Hvilken pensjons-sparing skal du velge?
- Bruk «skatteutsettelse»
Begrepsbruk knyttet til den utsatte skatten som følger med sparing i IPS var gjenstand for kritikk allerede i fjor da «nye IPS» ble lansert. Flere banker brukte formuleringer som «skattefradrag» og «BSU for voksne», som Forbrukertilsynet mente var direkte misvisende.
Du kan spare inntil 40.000 kroner årlig i IPS, og får en utsatt skatt på innskuddet på 23 prosent, men denne skatten må du betale tilbake når du tar ut pensjonspengene i framtida. Dette er helt ulikt boligsparing for unge (BSU), der du får et skattefradrag som du aldri må betale tilbake.

I den oppdaterte veilederen skriver tilsynet at ved beskrivelse av skattesiden av IPS bør heller begrep som «skatteutsettelse» benyttes.
Dersom banken bruker begrepet «skattefordel», er det viktig at det ikke benyttes på en villedende måte, for eksempel ved at det er knyttet til konkrete beløp som ikke nødvendigvis vil tilsvare fordelen av utsatt beskatning.
En påstand om «9.200 kroner mindre i skatt» vil isolert sett være uriktig og egnet til å villede forbrukeren, står det videre i veilederen. Det er fordi 9.200 kroner er så mye du maksimalt kan få i utsatt skatt av IPS, men siden skatten er en prosentandel av det årlige innskuddet, vil skatteutsettelsen variere.
Men, Forbrukertilsynet vil ikke ha bort bruken av «skattefordel» totalt:
- Ettersom det faktisk er noen fordeler knyttet til skattespørsmål, både den utsatte inntektsskatten og det at du ikke betaler formuesskatt av det du sparer i IPS, er det jo en faktisk fordel. Det viktigste er uansett at fordelene ikke overdrives, sier direktør Haugseth.

Pensjonssparingen kan være skjult skattefelle
Positiv til fellesregler
Storebrand, ledende aktør i det nordiske markedet for langsiktig sparing og forsikring, synes at markedsføringen etter et års tid med nye IPS har gått ganske greit.
Storebrand synes at det ga visse utfordringer for hele markedet, da IPS var nytt. Dette fordi mange legger forskjellige betydninger i ett og samme begrep - så her mener Storebrand det er viktig at bransjen og alle andre aktørene samler seg om én tolkning.
- Vi mener det er utelukkende positivt med klare, felles retningslinjer for markedsføring av IPS, sier pensjonsøkonom Knut Dyre Haug til Dinside.no.
Han legger til at de opplever mange kunder som er nysgjerrige på IPS, samtidig som det er etterspørsel etter god veiledning og forståelig informasjon rundt produktet, kanskje mer enn de har sett tidligere.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.