Bank bare for rikinger

Du tror kanskje at det er mulig å trampe inn i en hvilken som helst bank for å bli kunde? Neppe. I Finansbanken må du faktisk være millionær for å få konto.

Vi har snakket med mange av de største banker og sparebanker i Norge. Alle unntatt Finansbanken ønsker nye kunder velkommen, uansett hvor rike eller fattige de er.

Finansbanken holder dørene åpne bare for folk som har en syv-sifret årslønn, eller en millionformue. Resten av det norske folk lukker de døren for, rett og slett fordi de ikke er rike nok.

Annerledes bank

Eksklusiv og dynamisk er Finansbankens slogan på hjemmesiden deres. Hva ligger det i det?

- Vi har valgt ut visse segmenter som vi ønsker å betjene, sier Gunnar Henriksen, leder for privatmarkedet i Finansbanken.

Ifølge Henriksen krever Finansbanken at du som minimum har en årlig inntekt på en million, eller en formue på mellom to og tre millioner kroner, for å bli kunde i banken.

- Likevel ser vi også på potensialet til kunden, slik at kravene kan lempes, forteller Henriksen.

- Finansbanken er ikke en massebank, vi har ikke ressurser til å betjene alle kunder på linje med eksempelvis DnB, sier Henriksen.

Bankene for folket

Ifølge Morten Skauge, informasjonskonsulent i DnB, er det to kriterier som er avgjørende for å få lov til å opprette en konto i norske forretningsbanker. For det første må du kunne fremvise gyldig legitimasjon, og for det andre må du ha et norsk personnummer.

- Utover det stiller vi ikke andre krav til kunden, med mindre vi det viser seg at han har en veldig dårlig betalingshistorikk, sier Skauge.

Ifølge Skauge har myndighetene satt opp de to nevnte kriteriene for å sikre seg at bankene ikke kan velge bort bestemte kundegrupper.

Informasjonssjef Tore Westhrin i K-Bank forteller at banken er åpen for alle kunder.

- Hvis det viser seg at en kunde har et mønster av betalingsanmerkninger, kan det hende at vi vil avvise vedkommende på dette grunnlaget, sier Westhrin.

Også Gjensidige NOR avviser bare kunder på grunnlag av gjentatte misligholdte betalinger.

- Våre lokale sparebanker begrenser seg likevel til lokale kunder. Grunnen er at den enkelte lokalbanken ikke har kapasitet til å betjene store deler av det norske markedet, sier Kirsten Birkeland, informasjonssjef i Gjensidige NOR.