Ill: Anne Angelshaug
Ill: Anne Angelshaug Vis mer

Ba om lån - fikk lønnskonto

Da vi ba direktebanken Parat24 om tilsagn på boliglån, fikk vi lønnskonto på kjøpet. Og det på tross av at vi hadde takket nei.

Publisert

Da DinSide testet hvilken lånetilsagn vi fikk i ulike norske banker, var direktebanken Parat24 en av de 10 bankene vi kontaktet. I testen søkte en av våre medarbeidere boliglån ut fra sin reelle økonomiske situasjon. Det er ingen hemmelighet at medarbeideren faktisk er på jakt etter ny bolig. Vil du lese hele testen, kan du gå inn på artikkelen ved å klikke her: Live-test av boliglån

Lønnskonto på kjøpet

Den nettbaserte banken Parat24 hadde det fjerde beste rentetilbudet, med en boliglånsrente på 7,35 prosent. Men de nøyde seg ikke med å tilby lån. Banken opprettet likegodt lønnskonto til vår medarbeider med det samme de hadde han på tråden. Og det til tross for at han svarte nei på spørsmål om han også ønsket lønnskonto.

Noen uker etter at vår lånesøker hadde kontaktet banken for å få et lånetilsagn, dumpet det et brev ned i posten. Brevet var fra Parat24, og inneholdt et notat, der de ønsket ham velkommen som kunde. I tillegg fikk han lønnskontonummer og registrert bestilling for minibankkort med VISA og nettbank med sikkerhetskort.

Fast trekk ønskelig

Det eneste vår medarbeider trengte gjøre var å returnere en gyldig legitimasjon og signere noen papirer. Sikkert fint og flott det, men vår mann hadde altså svart nei på spørsmål om han ønsket lønnskonto.

Markedssjef i Parat24 Olaf Loe er ikke helt sikker på hvorfor vår mann har fått lønnskonto når han bare ville ha lån.

- Det er vanlig praksis å etablere konto for kunder som søker lån. De fleste av våre lånekunder har også etablert konto slik at de kan ha fast trekk til lånet, sier Loe.

Ønsker automatisk trekk

- Må man ha konto for å få lån hos dere?

- Vi ønsker jo å kunne trekke fra en konto i banken for å dekke avdragene på lånet, men du MÅ ikke ha konto hos oss for å få lån., sier Loe.

I dette tilfellet ser han ikke bort fra at det kan ha skjedd en feil.

- Vanligvis oppretter vi ikke konto automatisk, vi venter på en bekreftelse fra kunden, men det har altså ikke skjedd i dette tilfellet, sier Loe.

Han oppfordrer kunden til å sende tilbake brevet han har fått fra banken, og forsikrer at han ikke vil bli tvunget til å opprettholde kontoen mot sin vilje.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer