Av-og-til ut mot Vinmonopolets spritkalender

I en adventskalender fra Vinmonopolet tilbys 24 spritflasker fram mot jul. Det får organisasjonen Av-og-til til å reagere.

FÅR KRITIKK: Vinmonopolet selger julekalender med sprit i hver luke. Det får Av-og-til til å reagere. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
FÅR KRITIKK: Vinmonopolet selger julekalender med sprit i hver luke. Det får Av-og-til til å reagere. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer

– Jeg synes ikke dette er i tråd med Vinmonopolets ­samfunnsansvar. Det skal avgrense skadevirkningene av alkohol gjennom å sikre ­ansvarlig salg av alkohol, sier daglig leder Randi ­Hagen Eriksrud i Av-og-til til Vårt Land.

I én av drikkekalendrene som Vinmonopolet tilbyr, er det 23 ­flasker med to centiliter og én ­flaske med fire centiliter som er til julaften.

– Barn med foreldre som drikker for­ ­mye, trenger ikke at Vinmonopolet gir foreldrene enda en grunn til å åpne en flaske hver dag i førjulstiden, seier Eriksrud.

Vinmonopolet viser til at kalenderen er et produkt som finnes i bestillings­utvalget.

– I samsvar med EØS-avtalen er Vinmonopolet ­pliktig å gi grossistene markeds­tilgang til bestillingsutvalget, så lenge produktene grossistene ­melder på ikke er i strid med norsk regelverk.

Asp viser også til at julekalendere med øl har vært i salg i dagligvarebutikker i flere år.

– Jeg tror nok vi har noen grossister som kan ha blitt inspirert av denne ­trenden.