<strong>Glemmer du å slå på tastelåsen? Foto:</strong> Colourbox.com
Glemmer du å slå på tastelåsen? Foto: Colourbox.com Vis mer

Åtte av ti gjør det...

Og det kan koste dem dyrt. Gjør du?

Publisert
Sist oppdatert

Nesten åtte av ti norske menn under tredve lommeringer. Glemmer å skru på tastelåsen, og ringer med mobilen fra lommen uten at de er klar over det. Dette ifølge en undersøkelse utført av Mobilbarometeret.no.

Det er flest menn som ringer fra lommen. Og de er stort sett under tredve.

- Lommeringing skyldes noen ganger teknisk svikt, andre ganger at du vil gi inntrykk av at du prøver å ringe tilbake til en som har ringt deg, men at du egentlig ikke ønsker å snakke med ham eller henne, sier sosiolog Trond Blindheim i en kommentar til funnet.

Les også: Gidder ikke spare penger

Kvinner og eldre lommeringer minst

Ringt fra lommen?

Har du lommeringt noen, fra bukse, jakke eller veske? (Avsluttet)
Ja(69%) 46
Nei(18%) 12
Vet ikke(13%) 9
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kvinner legger stort sett mobilen i vesken sin, der det ikke er like stor fare for å ringe noen uten å vite om det. De opplever imidlertid langt oftere at magnetstripen på betalingskort blir ødelagt av mobilstråling, siden mobilen og kortet ligger fysisk tettere.

Når det gjelder dem over 60, er det langt færre som lommeringer. Under en tredjedel av de spurte oppga at de hadde ringt kjente eller ukjente med mobilen sin uten at de selv har vært klar over det.

Finn billigste mobilabonnement med DinSides Mobilkalkulator

Slik unngår du dyr lommeringing

  • Skru alltid på tastelåsen
  • En lommeringer mest til de med navn i begynnelsen eller slutten av alfabetet. Legg inn et ikkeksisterende nummer på AAA og ÅÅÅ
  • Sørg for at de nummerne du eventuelt har hurtigtaster til enten er ikke-eksisterende, eller er med i evt jobbmobil eller venner og familie-abonnement, slik at du minimerer skaden

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer