Apple-svindel «umulig» å oppdage

Bedrageriene er mer gjennomførte en noen gang tidligere. Denne Apple-svindelen kan være svært vanskelig å avsløre.

APPLE-SVINDEL: Denne svindelsiden er såpass gjennomført at det kan være vanskelig å skille den fra Apples offisielle nettsted. Foto: Skjermdump
APPLE-SVINDEL: Denne svindelsiden er såpass gjennomført at det kan være vanskelig å skille den fra Apples offisielle nettsted. Foto: SkjermdumpVis mer

Bedragere blir mer og mer kreative og grundige i sitt forsøk på å svindle uskyldige personer. En ny metode der svindlere utgir seg for å være Apple er skremmende godt gjennomført, og for den uoppmerksomme er det vanskelig å skille mellom hva som er ekte og hva som er falskt.

Metoden, som også er omtalt av ITavisen, går ut på å sende en falsk kvittering på et kjøp i Apple App Store, for eksempel et spill. Kvitteringen er såpass godt gjennomført at det er lett å tro at den kommer fra Apple.

Personer som mottar en slik falsk e-post og som tror den er ekte, vil trolig reagere på at dette ikke er et produkt de har kjøpt og trykker kanskje på lenken for å kansellere kjøpet. Da blir du videresendt til en nettside som minner mistenkelig mye om den ekte nettsiden til Apple - se skjermdump øverst i saken - det står til og med «apple.com» i adressefeltet - som ber deg logge inn med Apple ID-en din.

APP STORE: Et eksempel på hvordan de falske kvitteringene fra «Apple»
 ser ut. Foto: Skjermdump
APP STORE: Et eksempel på hvordan de falske kvitteringene fra «Apple» ser ut. Foto: Skjermdump Vis mer

Vær obs på ting du ikke har kjøpt

Politiet mener forebygging er et viktig tiltak og deres oppfordring til publikum er å være mer skeptiske til e-poster som kan virke mistenkelige, og tenke seg grundig om før man klikker på lenker fra mottakere man ikke kjenner.

Spesielt bør du være obs på fakturaer og kvitteringer på kjøp du ikke har gjennomført, som i dette tilfellet med kjøpet i App Store. Politiets nettpatrulje på Facebook anbefaler følgende:

  1. Ikke betal for varer/tjenester du ikke er sikker på at du har bestilt.
  2. Slett SMS-en (eller mailen).
  3. Ikke åpne linker du mottar som du ikke er sikker på.
  4. Se alltid etter hvem du mottar meldingen fra og at det er noen du stoler på.
  5. Er du i tvil om meldingen er ekte? Kontakt den angivelige avsenderen, i dette tilfellet Posten, og spør.

Høysesong for bedrageri

At sommeren er høysesong for forsøk på svindling, er ingenting nytt. Siden mai er det blitt advart om en rekke svindelforsøk som utnytter kjente merkevarer som VIpps, Shell, Finn, BankID, Posten, Ikea og Storebrand.

I denne saken kan du lese mer om hvordan bedragerne jobber og hvilke svindelmetoder det er mest sannsynlig at du blir utsatt for i år, slik at du er på vakt hvis det dukker opp en mistenkelig e-post i innboksen din.