De fleste trodde EU-parlamentet ville gå inn for forslaget til reform av det såkalte gruppeunntaket, som gir bilprodusentene makt til å styre markedet.
Ut i det blå
I stedet stemte 287 av representantene for et forslag som i praksis betyr å utsette reformen til 2005. 128 representanter stemte mot.

- Med dette har EU-parlamentet gjort EU-kommissær Mario Montis reformforslag meningsløst. Forslaget ville bidra til å få bukt med urettferdigheten - forbrukerne lider og må fortsatt betale for høye priser, sier Jim Murray, direktør i BEUC, paraplyforeningen for europeiske forbrukerorganisasjoner.
Konsekvensene er flere, men i første rekke er det snakk om at...
Dette skjer
Denne lokaliseringsklausulen var hovedpunktet i forslaget til reform av gruppeunntaket. Flere forslag til mindre endringer gjør at konklusjonen er todelt.
1. Bilprodusentene vil i stor grad ha markedsmakt
2. Endringsarbeidet forøvrig er i det blå
Mange mener årsaken til kuvendingen er den utstrakte lobbyvirksomheten fra europeisk bilbransje, særlig i Tyskland, Frankrike og Italia.
Reformen ville på grunn av EØS-avtalen gjelde også her i landet. Endelig vedtak fattes av EU-kommisjonen i juni.
Har du lyst til å kjøpe drømmebilen? Besøk DinSides Bilfinansieringskalkulator.
Sjekk også vår prisliste over billånsrenter.