Alt om de sunne antioksidantene

Du har sikkert hørt om antioksidanter. Men hvordan virker de, og hvor kan vi finne dem? Lær mer her:

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Akkurat nå pågår det en kamp i kroppen din. Slemme frie radikaler angriper cellene dine og gjør deg mer utsatt for sykdommer som kreft og hjerteproblemer.

Cellene brytes ned en for en, og denne prosessen vil over tid gjøre deg sliten, gammel og syk.

Men heldigvis finnes det hjelp. Som en hvit ridder til hest, raser antioksidantene rundt i kroppen din på jakt etter celler i nød. Antioksidantene bryter ned de frie radikalene og beskytter cellene i kroppen mot angrep.

Resultatet er langsommere aldring, bedre helse, penere hud, lavere risiko for kreft og hjertesykdommer og et lengre liv.

Mus med lange liv
Omtrent slik lyder forklaringen fra forskerne på hvorfor mat med antioksidanter har fått så mye oppmerksomhet de siste årene. Men kan antioksidantene i praksis gjøre livene våre bedre og lengre? Tja og jo, sier forskerne ved University of Washington som har testet teoriene på mus.

Halvparten av musene som ble brukt i undersøkelsen, ble genmanipulert slik at de selv produserte mer av en antioksidant som kalles catalase. Og selv om kostholdet var det samme, kunne de genmanipulerte gnagerne se frem til nesten 20 prosent lengre levealder enn andre mus, skriver helsemagasinet WebMD.

Bønner og bær
De viktige antioksidantene får du i deg gjennom å spise riktig mat. Og hva som er riktig mat, ja det er et spørsmål som mange lærde strides om.

Mye tyder derimot på at du vil finne de aller høyeste konsentrasjonene av antioksidanter i bønner og bær. Tørkede bønner topper listen fra det amerikanske landbruksdepartementet (USDA) over hvilke matvarer som inneholder mest antioksidanter.

Blåbær er også en glimrende kilde til de sunne stoffene. Andre bær og frukt med mørk blå farge, som plommer eller bjørnebær er også sterkt anbefalt.

Sommeren er med andre ord en perfekt årstid for å fylle opp med antioksidanter. Ferske jordbær, epler og kirsebær er bare noen andre eksempler på riktig mat for kroppen din.

Grønnsaker er selvfølgelig også en viktig kilde til antioksidanter. Brokkoli og kål er to eksempler på vanlige grønnsaker som inneholder store mengder sunne saker.

Variasjon er best
Forskerne har fortsatt langt igjen før vi vet med sikkerhet hvor mye antioksidanter vi klarer å absorbere fra forskjellige matvarer. For eksempel anbefales vi å spise bær uten å fryse eller koke dem, mens effekten av tomater ser ut til å bli bedre av litt koking.

Det beste er derfor å spise variert mat med mye grønnsaker og frukt med variert tilberedning for å sikre seg nok av de sunne virkestoffene.