LEVERINGSPLIKT: Næringsdrivende må levere selv om de verken har hatt inntekt eller aktivitet i løpet av 2017, og nye regler fra i fjor medfører at du kan straffes med tvangsmulkt hvis du ikke leverer skattemeldingen for næringsdrivende når du har mottar denne, understreker Skattebetalerforeningen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
LEVERINGSPLIKT: Næringsdrivende må levere selv om de verken har hatt inntekt eller aktivitet i løpet av 2017, og nye regler fra i fjor medfører at du kan straffes med tvangsmulkt hvis du ikke leverer skattemeldingen for næringsdrivende når du har mottar denne, understreker Skattebetalerforeningen. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Skattemeldingen 2017

Alle næringsdrivende må levere skattemeldingen

Her er alt du må vite for å rekke fristen 31. mai.

For privatpersoner og pensjonister har fristen for å levere årets skattemelding, tidligere selvangivelsen, gått ut.

Men, for deg som har enkeltpersonforetak, aksjeselskap eller på annen måte er næringsdrivende og betaler skatt som dette, er leveringsfristen førstkommende torsdag, den 31. mai.

Og, i motsetning til andre skattebetalere næringsdrivende levere skattemelding, uansett om de gjør endringer eller lar den stå som den er.

Ifølge Skattebetalerforeningen kommer mange næringsdrivende sannsynligvis til å la være å levere, fordi de tror de slipper. De risikerer dermed å måtte betale tusenvis av kroner i dagbøter.

Næringsdrivende må levere selv om de verken har hatt inntekt eller aktivitet i løpet av 2017, og nye regler fra i fjor medfører at du kan straffes med tvangsmulkt hvis du ikke leverer skattemeldingen for næringsdrivende når du mottar denne.

Ble du stresset nå? Her er noe av det du må vite før du leverer skattemeldingen:

Hva skjer når jeg ikke har fått skattemelding for næringsdrivende?

På Skatteetatens nettside finner du en temaside med mye av det du må vite for å levere skattemelding for næringsdrivende, blant annet gjennom en egen starthjelp-side. Men, hvis du har startet egen virksomhet i løpet av fjoråret, kan det hende at du likevel har mottatt vanlig skattemelding for lønnstakere og pensjonister. Hva gjør du da?

Når du logger deg inn på Altinn, kan du hente ut skjemaet «RF-1030 Skattemelding for næringsdrivende» under menyvalget «Skjema og tjenester». Når du åpner skattemeldingen for næringsdrivende, får du spørsmål om hvilken næringsoppgave du vil levere sammen med skattemeldingen, eller om du heller ønsker å benytte «Næringsrapport skatt», som er en ny og enklere leveringsform for næringsdrivende med enkle skatteforhold, opplyser Skatteetaten.

Da vil du se at din skattemelding for næringsdrivende er forhåndsutfylt med de samme beløpene som i den tilsendte skattemelding for lønnstakere og pensjonister.

Hvilke fradrag kan jeg få?

For deg med enkeltpersonforetak, finnes det en egen fradragsveiviser. Du kan få fradrag for:

  • Driftsmidler: Når du kjøper utstyr eller andre anleggsmidler til bedriften, skal dette føres i balansen og kostnadsføres (avskrives) over flere år, men det er stor forskjell på den regnskapsmessige og den skattemessige måten å avskrive på. Foretak som er bokføringspliktige trenger kun å forholde seg til de skattemessige reglene for avskrivning.
  • Pensjon, sykepenger og forsikring: Dersom du har kostnader til egen pensjonsordning, tilleggstrygd for sykepenger eller uføre- og ulykkesforsikring, kan du også ha krav på fradrag.
  • Bruk av bil: Det er flere fradragsalternativer her, enten om du bruker næringsbil i næring og privat, om du bruker privatbil i næring og privat og om du bruker næringsbil kun i næring.
  • Bruk av kontor: Du kan få fradrag dersom du bruker kontor i et leid lokale, eller om du jobber fra hjemmekontor. Du kan også beregne formuesverdien for flerboligbygning, som du fører som formue av bolig i skattemeldingen eller selskapsoppgaven.
  • Bruk av elektronisk kommunikasjon: Til sist kan du ha krav på fradrag for elektroniske kommunikasjonstjenester (EK-tjenester) som du bruker i næringen. Dette kan være mobil-, fast- og IP-telefon, bredbånd og tråløst nett.

Kan jeg og ektefellen dele inntekt fra virksomheten?

Så lenge begge ektefellene har arbeid i virksomheten i inntektsåret 2017, kan dere dele inntekten fra bedriften. Dersom begge eier foretaket sammen, regnes det som felles virksomhet, men dere kan også regne foretak bare en av ektefellene eier, som felles virksomhet i skattemessig sammenheng.

Ektefellene deler inntekten fra felles virksomhet etter arbeidsinnsatsen som hver av dem har lagt ned i virksomheten i inntektsåret, og i totalvurderingen tar dere hensyn til både kvaliteten og omfanget av arbeidet, ifølge Skatteetaten.