Alle faresignalene

Dette er de viktigste signalene på at det er noe muffens med selskapene.

Faresignalene

  1. Alle faresignalene


  • E-post Du sender mail etter mail, men får ingen respons. Hvis butikken bruker Hotmail eller andre gratis e-posttjenester kan det være et signal om at de er useriøse.

  • Sjokkmarkedsføring Tilbudene du får, er for gode til å være sanne. Her er det noe muffens du bør sjekke ut.

  • Ingen gateadresse. Dermed unngår svindlerne at folk ser at de driver en forretning som slett ikke er noen butikk. De skjuler at de ikke har noen varer.

  • Bare postboksadresse.Ingen kan få tak i dem "på kontoret". Et kjennemerke på lyssky virksomhet.

  • Bare 810-nummer eller mobiltelefonnummer. Dermed kan bakmennene ikke eller vanskelig spores. Eller: Du finner ikke noe telefonnummer på nettsidene.

  • Usentral beliggenhet Har de kontoradresse, er den gjerne i et usentralt og billig område. Lite penger skal brukes på denslags.

  • Ansvarlige, for eksempel daglig leder eller eier, oppgis ikke. Dette gjøres for å skjule det åpenbare, nemlig at de har en historie. De har drevet på kanten av loven før.

  • "Power selling": Utrolig pågående telefonsalg, for eksempel av eiendommer og verdipapirer. Ringer flere ganger om dagen og er ubehagelige overfor kundene (for eksempel: "Har du virkelig ikke råd til det?")

  • Forskuddsbetaling eller postoppkrav Ved kun å tilby disse betalingsmåtene unngår selskapet at du får se varen før du betaler. Du får enten ingen varer, ikke de varene du har bestilt eller ren juggel. Forklaringen er ofte "feilleveranse".

  • Ikke kredittkortbetaling eller kredittkort på ikke-kryptert server. De fleste proffe selskapene vil benytte seg av sikre betalingsrutiner. Det vil selvsagt koste selskapet en del penger, og kreve at de ansatte har en viss kompetanse.

  • Ikke listet på store, seriøse e-handelsportaler Finner du dem ikke på for eksempel www.fz.no, www.kelkoo.no, Sol netthandel, www.bizrate.no eller expedia.com bør varselslampene kanskje ringe.

  • Uproff layout Design koster, og mindre proffe selskaper eller selskaper som driver med ren svindel prioriterer ikke dette. Sjekk for eksempel om bildene på siden er klare og fine. Ligner det amatørfotografier, bør du tenke deg om en ekstra gang.

  • Unge ansatte Veldig unge ansatte, ofte uten noen erfaring i det hele tatt, jobber ofte for svindelselskaper. Unge er nemlig billige i drift, og litt mer naive enn voksne folk. Dermed kan det være enklere å få dem til å jobbe i slike selskaper. Eller: De vet ikke engang at de jobber med svindel.

  • Ung sjef Daglig leder/styremedlemmer/eier er veldig unge - og helt uten erfaring (stråmenn). Det kan hende at de egentlige eierne har rulleblad, og dermed ikke kan opptre som offisielt ansikt utad.

  • Ikke registrert i Brønnøysundregistrene, Når du søker, får du opp: "Feil med registreringen" eller "Revisor nettopp sluttet". Ingen ny revisor er meldt inn, rett og slett fordi selskapene har trøbbel med å få revisor. De oppgir ofte heller ikke organisasjonsnummer på hjemmesiden eller i brev.

    Denne listen er ikke uttømmende, og den omvendte konklusjonen må ikke trekkes: At en butikk hvor det overnevnte er i orden, er seriøs. Det behøver den ikke å være.