- Akers Mic bør betale

Dersom du angrer på kjøpet kan du levere tilbake produktet innen en viss frist. Forholdet reguleres da av Angrerettsloven. Dersom det imidlertid er noe galt med produktet, må du reklamere etter den nye forbrukerkjøpsloven. Dette vil ha avgjørende betydning for dine rettigheter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Paal Bjønness, juridisk rådgiver ved Forbrukerrådets sekretariat, mener en ting er klart:

Ulikt

- Risikoen for varen går tilbake til Akers Mic når kunden leverer pakken til Posten for retur på forsvarlig måte. Isolert sett burde kunden ha sendt pakken registrert, men er nettbutikkene profesjonelle, skyver de ikke dette ansvaret over på ham, sier Bjønness.

Dette er imidlertid når kunden bruker angreretten. Ved reklamasjon, som i Elvekroks tilfelle, gjelder Forbrukerkjøpsloven. Da blir saken en annen.

- Da avhenger saken av hvem som bærer risikoen for pakken når den returneres. I denne saken er vi litt i tvil, men mye tyder på at kunden har risikoen, sier Bjønness.

Risikoen

Da Elvekrok mottok pakken, skjedde leveringen i juridisk forstand og risikoen gikk over på ham også når han skulle returnere DVD-boksen.

Posten fraskriver seg alt ansvar så lenge sendingen ikke er sendt rekommandert eller som registrert pakke. Når pakken - som her - er sendt som vanlig post, kan man altså ikke kreve erstatning av Posten.

- Et annet poeng er at kundene må returnere pakken på samme måte som han mottok den. Mottok han den som en pakke, må han sende den registrert. Dette skal nettbutikken opplyse om ved levering, sier Bjønness.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sistnevnte punkt spiller likevel ingen rolle juridisk. Resultatet er at Akers Mic kan vri seg unna reklamasjonen. Om de er gode på kundeservice, er en annen sak.