<strong>SVINDEL:</strong> Flyselskapet Widerøe advarer mot et omfattende svindelforsøk på epost. Foto: Kyrre Lien/NTB
SVINDEL: Flyselskapet Widerøe advarer mot et omfattende svindelforsøk på epost. Foto: Kyrre Lien/NTB Vis mer

Widerøe

Advarer mot svindel: – Vær på vakt

Har stanset tusenvis av svindel-eposter.

Publisert

Flyselskapet Widerøe advarer mot et omfattende angrep via epost som har «[email protected]» som avsender.

– Det er sendt ut en epost fra en adresse som tilsynelatende er Widerøes kundesenter, til et ukjent antall mottakere, skriver Widerøe i en pressemelding og legger til at det er ukjent hvor mange slik eposter det er sendt ut, men at deres systemer har stanset over 6000 av dem.

I epostene, som har «Apple-konto informasjonen kredittkort XX-5125 har vært utløpt !» i emnefeltet, forsøker svindlerne å lure ofre til å oppgi kredittkortinformasjonen sin. Dette er såkalt nettfiskingangrep, eller phishing på engelsk, der angriperne forsøker å fiske til seg bankkortinformasjon.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

– Vær på vakt

Widerøe opplyser i pressemeldingen at det primært ser ut til at det er epostadresser i @online-no-domenet som mottar nettfisking-epostene, men de ikke kan utelukke at også andre epostadresser har mottatt svindelen og oppfordrer kundene om å være på vakt.

– Første tegn til phishing-forsøk ble oppdaget klokken 03:45 natt til onsdag, forteller kommunikasjonssjef i Widerøe Catharina Solli.

– Vi oppfordrer mottakere av eposten om å ikke åpne eposten, men slette den direkte.

I tilfeller med svindel-eposter er det også lurt å rapportere meldingene som søppelpost, for å bidra til å stanse spredningen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer